Hoeveel liter water heb je nodig om koolzuur (koolstofdioxide) onder druk op te slaan?

Hoeveel liter water heb je nodig als je met een benzinemotor op één liter benzine de bij de verbranding geproduceerde koolzuur (koolstofdioxide) onder druk wilt opslaan in een drukvat?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Milieu
4.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
op Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Benzine#CO2-uitstoot lees ik: "Bij de verbranding van 1 liter benzine komt ca. 2,4 kg CO2 vrij." Nu zal een liter benzine ongeveer één kg wegen. Hoe kan het gewicht van de vrijgekomen CO2 zwaarder zijn dan het gewicht van de benzine zelf?

Antwoorden (1)

Bij verbranding van 1 liter benzine kom 2,4 kg CO2 vrij (Bron1)
In een liter water lost 1,45 gram CO2 op (Bron2) Ik denk dat dit bij atmosferische druk is.

Om 2400 gram op te lossen is dan 2400/1,45=1655 liter water nodig

De oplosbaarheid neemt toe bij oplopende CO2 druk.
Volgens Bron 3 lost bijvoorbeeld bij 4 atmosfeer druk vier maal zoveel CO2 op dan bij atmosferische druk.

Dan heb je nog maar 1/4 van het volume aan water nodig.
Dat is 314 liter

(Bron3)
Ongeveer 1 l CO2 gas lost op in 1 l water (bij kamertemperatuur) bij 1 bar (normale luchtdruk); 2 l CO2 bij 2 bar; 3 l bij 3 bar, en 4 l bij 4 bar.