Wat zijn de nadelen van LED verlichting: Fabels/Feiten ?

Persberichten melden bezwaren, maar in zeer vage termen en "men zegt": zo wordt dit net zo'n slepende zaak als de schadelijkheid van GSM-telefoons.

Toegevoegd na 6 dagen:
Mijn krant meldt: soms schadelijk voor andere apparatuur op hetzelfde net: feit/fabel ?
Mijn krant meldt: een gemeentehuis heeft 2 maal zijn complete set LED's moeten vervangen, wegens klachten van de medewerkers: Flikker/niet egaal/verkeerde kleur/verblindend armatuur: feiten/fabels ?

Daan Touw

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
1.1K

Antwoorden (6)

Op zich is LED verlichting veilig. Nadelen zijn wel:
- Goedkope LEDverlichting is bepaald niet milieuvriendelijk gemaakt en kan schadelijke stoffen bevatten die vrij kunnen komen als de lamp kapot gaat
- Het licht is monochromatisch, licht dat er wit uit ziet is toch nog steeds een streepje rood, een streepje blauw en een streepje geel (evt aangevuld met nog een boel andere streepjes om het er wat OK uit te laten zien, maar het al nooit het complete spectrum worden)
- De geclaimde lichtopbrengst is vaak meer dan die in de praktijk (bij de AH lag een lamp die werd aangeprezen als vervanging voor een 60W gloeilamp met 300 lumen, ernaast lag een 40W gloeilamp met 390 lumen)

Maar LED zendt niet meer straling uit dan een gloeilamp (minder zelfs), dus wat dat betreft zijn er geen gevaren of onduidelijkheden zoals bij GSMs, die je toch tegen je hoofd aan houdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel tegenstanders zeggen dat het licht te saai is en daardoor geen warmte geeft.
Echter zijn er tegenwoordig veel ledlampen beschikbaar die het tegendeel bewijzen (de prijzen hiervan zullen waarschijnlijk wel vele malen hoger liggen).

Qua straling kan ik me niet voorstellen dat er iets slechts in zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige wat ik erover gehoord heb is dat het kil licht is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb vorige week de Led lamp bij AH gehaald. Er is meer lichtopbrengst dan een 60 watt gloeilamp en het licht is beslist niet kil,maar zacht gelig,zo ongeveer als een gloeilamp.Het valt mij allezins mee!Alleen de prijs is(nog) aan de hoge kant,zo'n 26 euro,maar daarvoor gebruikt ie dan ook maar 6 watt en gaat veel langer mee dan de gloeilamp!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
26 euro voor een lampje aan de hoge kant.... mag ik dat een understatement noemen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat verdien je wel weer terug +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel dat de gloeilamp 1 € kost, verdien die 26 € bij een kWh prijs van 20 Ct. in bijna 100 dagen continu gebruik terug. 26-1=25 EUR energie. 25€ / 0,20€/kWh= 125kWh
gloeilamp=60W
LED=6W
Hoelang duurt het voordat die 125kWh aan 54W (60-6) verbruikt is? 125kWh/0,054kWh= 2314,81 uur.
Het grootste nadeel is het schuldgevoel dat je wordt aangemeten door de afdeling reclame van de fabrikanten van LED.

En of het allemaal klopt wat ze ons wijsmaken, dat valt ook nog maar te bezien.

Het is als electrische auto's. Schadelijk als de neten maar wel dat bijna iedereen denkt dat het niet zo is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fabel Led geeft alleen maar licht en geen warmte
Feit de allerbeste power Led geeft 15 % van het opgenomen vermogen af als licht en de resterende 85% is warmte ,maar warmte aan de achterkant waar je er dus niets aan hebt