We weten dat het delven van edelmetalen erg slecht is voor het milieu, waarom wordt het dan toch nog zo veel verkocht?

Ik denk dan aan de diamanten, goud en dat soort edelmetaal. Oerwouden worden er voor gekapt, chemische troep wordt er voor gebruikt en toch terwijl de meesten het wel weten koopt men het nog rustig.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Diamant is geen metaal, maar ik begrijp je vraag. Eigenlijk is het heel simpel, dezelfde reden dat we nog steeds fossiele brandstoffen gebruiken en winnen. Op dit moment is er vraag naar en economisch gezien is het haalbaar om het uit de grond te halen, dat is eigenlijk het enige wat telt. Overigens worden diamant, goud en dergelijke ook gebruikt voor andere dingen dan juwelen, zo wordt diamant ook gebruikt in gereedschapen (denk aan olieboren en diamantslijpschijven) en goud wordt bijvoorbeeld als isolatie gebruikt of als geleidend metaal.

Geld, Winstbejag Waar geld te verdienen valt vervaagt het besef van verantwoordelijkheid en respect voor alles wat is.

Mensen vinden milieu belangrijk, zolang ze er niet voor hoeven te doen of te laten. Zodra het de eigen behoeften betreft, is milieu niet meer belangrijk. Dus het antwoord op jouw vraag is "egoïsme". Wat je stelt is waar, maar geldt voor veel meer dan alleen edelmetalen. De winkels staan vol met pvc kinderspeeltoestellen, dansende plastic kerstmannen, plastic kerstballen en bomen en rotzooi dat gemaakt is voor slechts eenmalig gebruik. Ik erger me er mateloos aan.

Op zich gaat er bij het delven van goud en diamant e.d. niet zoveel natuur verloren. Het zijn vooral de methoden die gebruikt worden om b.v. het goud uit het erts te halen die erg milieu-onvriendelijk zijn. Ook dat zou veel beter kunnen, maar de delvers zelf zijn niet in het milieu geïnteresseerd en de autoriteiten evenmin; men ondervindt de gevolgen niet aan den lijve en dus ziet men het verband niet of wil men dat niet zien. Goud heeft veel nuttige functies en door het een beetje duurder te maken zou het veel milieuvriendelijker gewonnen kunnen worden, maar dan is het wel onbereikbaar voor arme sloebers in Jakoetië of Brazilië.

In dit deel van de wereld, waar corruptie welig tiert en de lijnen erg lang zijn, hebben we weinig hoop dat de overheid iets op korte termijn doet. Formeel heeft ARP geen vergunning en is hun 'Environmental Impact Assessment Analysis', een rapport over de belasting van het milieu, flink gedateerd. In de westerse wereld hadden ze geen schijn van kans gehad maar hier...

Bronnen:
http://www.grenswetenschap.nl/blogs/De-sma...

De vraag is veel groter dan het aanbod, vandaar... En de prijzen liggen zo hoog, dat het overal uit de grond geroofd wordt...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100