We weten dat het delven van edelmetalen erg slecht is voor het milieu, waarom wordt het dan toch nog zo veel verkocht?

Ik denk dan aan de diamanten, goud en dat soort edelmetaal. Oerwouden worden er voor gekapt, chemische troep wordt er voor gebruikt en toch terwijl de meesten het wel weten koopt men het nog rustig.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat geld ook voor vlees, dat is ook slecht onnodig en toch blijven velen het massaal kopen. Men wil het gewoon niet weten, oogkleppen op.

Het beste antwoord

Diamant is geen metaal, maar ik begrijp je vraag.

Eigenlijk is het heel simpel, dezelfde reden dat we nog steeds fossiele brandstoffen gebruiken en winnen. Op dit moment is er vraag naar en economisch gezien is het haalbaar om het uit de grond te halen, dat is eigenlijk het enige wat telt.

Overigens worden diamant, goud en dergelijke ook gebruikt voor andere dingen dan juwelen, zo wordt diamant ook gebruikt in gereedschapen (denk aan olieboren en diamantslijpschijven) en goud wordt bijvoorbeeld als isolatie gebruikt of als geleidend metaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En platina is katalysators maar als je kijkt hoe dat spul gewonnen wordt zou je bijna vraagtekens gaan zetten bij de milieu winst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, van goud heb ik het wel eens gehoord, dat ze daar allerlei leuke stoffen bij gebruiken, zoals cyanide. Op basis van je opmerking hier vraag ik me inderdaad af of de katalysatoren in auto's wel klimaat- /milieuneutraal zijn bij normaal gebruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En nog eens 10 erbij!!

Andere antwoorden (5)

Geld, Winstbejag

Waar geld te verdienen valt vervaagt het besef van verantwoordelijkheid en respect voor alles wat is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en status natuurlijk. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als uitvloeisel hiervan, zeker...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
status is eerst, bedoel je toch??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ten koste van alles een status aanmeten /opbouwen... ontstaan uit onvrede over zichzelf en/of zijn bestaan.
Mensen vinden milieu belangrijk, zolang ze er niet voor hoeven te doen of te laten. Zodra het de eigen behoeften betreft, is milieu niet meer belangrijk. Dus het antwoord op jouw vraag is "egoïsme".

Wat je stelt is waar, maar geldt voor veel meer dan alleen edelmetalen. De winkels staan vol met pvc kinderspeeltoestellen, dansende plastic kerstmannen, plastic kerstballen en bomen en rotzooi dat gemaakt is voor slechts eenmalig gebruik. Ik erger me er mateloos aan.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is waar. +1
Op zich gaat er bij het delven van goud en diamant e.d. niet zoveel natuur verloren. Het zijn vooral de methoden die gebruikt worden om b.v. het goud uit het erts te halen die erg milieu-onvriendelijk zijn.
Ook dat zou veel beter kunnen, maar de delvers zelf zijn niet in het milieu geïnteresseerd en de autoriteiten evenmin; men ondervindt de gevolgen niet aan den lijve en dus ziet men het verband niet of wil men dat niet zien.
Goud heeft veel nuttige functies en door het een beetje duurder te maken zou het veel milieuvriendelijker gewonnen kunnen worden, maar dan is het wel onbereikbaar voor arme sloebers in Jakoetië of Brazilië.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
In dit deel van de wereld, waar corruptie welig tiert en de lijnen erg lang zijn, hebben we weinig hoop dat de overheid iets op korte termijn doet. Formeel heeft ARP geen vergunning en is hun 'Environmental Impact Assessment Analysis', een rapport over de belasting van het milieu, flink gedateerd. In de westerse wereld hadden ze geen schijn van kans gehad maar hier...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is veel groter dan het aanbod, vandaar... En de prijzen liggen zo hoog, dat het overal uit de grond geroofd wordt...