Hoeveel brandstof kost een liter brandstof, voor het bij het tankstation is?

Je moet het oppompen, raffineren, distribueren, hoeveel brandstof kost het eigenlijk per liter brandstof?

Toegevoegd na 52 minuten:
Dank je voor het antwoord, maar het gaat echt om de hoeveelheid brandstof die gebruikt wordt om een liter brandstof bij de pomp te brengen.

Toegevoegd na 1 uur:
Maar ook het raffineren kost energie, het oppompen, de productie van het boormateriaal, ik stel deze vraag omdat ik denk dat er onder de streep misschien helemaal niet zoveel energie-winst overblijft.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu
3.7K

Het beste antwoord

Interessante vraag. Ik werkte lange tijd in de oliebusiness, en schat het 'verlies' op ca. 5 a 7,5 %. Oppompen hoeft meestal niet, maar de olie wordt wel een keer of 4 verpompt voor het de raffinaderij in stroomt. Daar wordt e.e.a. meerdere malen verhit en weer afgekoeld in het destillatieproces. Daarvoor gebruiken ze overigens geen benzine, maar zware stookolie en zgn. restgassen.
Dus als je kijkt naar de 'energie-inhoud' van de ruwe aardolie wordt (naar schatting) 5 a 7,5 % gebruikt voor het product bij de eindgebruiker is.
Als je de energiebalans meerekent van alle materialen en machines die worden gebruikt kom je (wederom naar schatting) dicht bij een procent of 10.
Bij sommige processen ligt dit overigens veel hoger. Bij bijvoorbeeld teerzandolie is soms wel de helft van de olie nodig om stoom te maken voor het kunnen winnen van de olie.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

In het bijgevoegde linkje vind je de prijsopbouw van brandstoffen ik denk dat dat een goed antwoord is.

http://www.bovag.nl/media/Brandstof/2011_OZD_BBT_pompprijsopbouw2011_benzine_%20voor_op_BOVAG-site.pdf

Toegevoegd na 46 minuten:
Om brandstof naar een pomp te brengen wordt een vrachtwagen gebruikt. Deze lopen gemiddeld 1 op 3,5 (ja dit verbruik is echt zo hoog). Afhankelijk van de plaats van de raffinaderij en de pomp kun je dit uitrekenen. En hier gaat ongeveer 50 m3 in