De ecologische schade die geleden wordt door het gezonken platform in de Mexicaanse Gold, komt dat ooit nog goed?

Het gezonken boorplatform "Deepwater Horizon" in de Mexicaanse Golf heeft momenteel al voor zoveel schade gezorgd aan flora en fauna en het is nog lang niet afgelopen, zo lijkt het althans. Zal de natuur aldaar deze ramp overleven of is het einde verhaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Als je weet waarvan de natuur al hersteld is, zoals enorme vulkaanuitbarstingen , meteorieten, menselijk falen(nucleaire rampen, grote vervuilingen zoals de oliebranden in Koeweit etc) zal dit ook goed komen. Het kan een blijvende verschuiving in het( maritieme) leven ter plekke opleveren.De ernstigste schade brengt de natuur zichzelf toe met aard en zeebevingen en andere natuurrampen, daar zijn onze stommiteiten nog klein bij vergeleken.
Toch moeten we oppassen dat het nieuwe evenwicht na een ramp die we zelf hadden kunnen voorkomen voor ons niet erg nadelig uitpakt.
Zo vormen ook "milieuvriendelijke" stuwmeren voor het opwekken van elektriciteit een verschuiving van het hele ecosysteem aldaar, dat is een soort vervuiling die zich aan onze waarneming onttrekt. We overzien niet goed wat we teweegbrengen.
De Aarde zit niet met een flinke zeespiegelstijging en het onderwater lopen van grote stukken grond, wij echter wel.
De aarde kan prima zonder ons, dat zouden we ons naar mijn mening beter moeten realiseren.Onze aarde is iets van 4.3 miljard jaar oud, volgens sommigen loopt de mens daar hooguit een miljoen jaar rond en een troep die we er vooral de laatste paar eeuwen van gemaakt hebben,
bizar!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja dat komt goed, de natuur hersteld dat. Ook de grootste ramp de Exxon Valdez jaren terug is helemaal goed gekomen. Tsjernobil wordt ook opgelost, als het maar de kans krijgt, heowel het nog duizenden jaren zal duren. En de Mexicaanse-Golf-ramp zal de natuur ook gaan oplossen (letterlijk).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi gezegd, hoop dat je gelijk krijgt +1
De natuur vindt altijd een nieuw evenwicht, hoe groot de druk ook is die je uitoefent op het ecosysteem. Door zo'n ramp zal de soortenrijkdom afnemen en zal het ecosysteem minder complex worden omdat heel veel voedselketens kapot gaan.

Er zullen waarschijnlijk duizenden jaren overheen gaan om het zichzelf compleet te laten herstellen en de kans is aanwezig dat het zichzelf nooit meer helemaal herstelt. Er komt dan wat anders uit, wat misschien wel net zo waaardevol is. Het is heel moeilijk om daar wat zinnigs over te zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1