Waarom wordt van ammoniak gezegd dat het verzuring veroorzaakt terwijl het alkalisch is?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Milieu
6.1K

Antwoorden (1)

Ammoniak reageert als basisch (alkalisch) gas met de zure gassen in de lucht. Dat zijn stikstofoxiden (geeft dan ammoniumnitraat) en zwaveldioxide (geeft dan ammoniumsulfiet en na oxidatie met zuurstof eventueel ammoniunsulfaat). Deze zouten worden in de bodem opgenomen. De ammoniumnitraat wordt geheel door de planten en andere organismen opgenomen als stikstofbron. De ammoniumsulfiet en ammoniumsulfaat geven het ammoniumion af aan de organismen, maar de zuren zwavelzuur en zwaveligzuur blijven dan over en verzuren de grond en het water. Ook salpeterzuur wordt als stikstofbron opgenomen door de organismen en bovendien laat ammoniak zich in de lucht niet oxideren door zuurstof.
De link naar wikipedia gaat wel in op de soorten verzurende stoffen, maar niet op het chemische proces zoals ik dat in het antwoord heb gegeven.