Hoe word medisch afval vernietigd? En is dat schadelijk voor het milieu?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
1.9K

Het beste antwoord

Ziekenhuisafval (zie voor een specificatie bron 1) wordt door gespecialiseerde bedrijven of speciale afdelingen van afvalverwerkingsbedrijven afgevoerd en verbrand (bijvoorbeeld 'operatieresten') of vernietigd volgens de regels (denk aan medicijnen).
Er zijn strikte regels voor die verwerking, maar het gaat ook weleens mis, zie bron 2 - waarschuwing: is niet erg prettig om te zien/te lezen.
De officiële regels staan in bron 3 (Eural staat voor 'Regeling Europese afvalstoffenlijst (Eural)'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat wordt -vergelijkbaar met restafval van gewone huishoudens- verbrandt.

De schade is zeer beperkt: moderne verbrandingsovers stoten nog nauwelijks schadelijke stoffen uit.