Worden oplaadbare batterijen anders verwerkt tijdens het afvalverwerkings-proces dan gewone verbruikte batterijen? Dus vindt er nascheiding plaats?

Of moet je oplaadbare batterijen misschien bij het chemisch afval doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Alle batterijen zijn klein chemisch afval. Lever ze daarom in bij de chemokar of een ander inleverpunt.

Verwerking
Stichting Batterijen (Stibat) haalt de lege batterijen naar haar centraal depot in Lelystad. Daar worden de batterijen gesorteerd. Eenmalige alkalinebatterijen gaan naar recyclingbedrijven in Frankrijk, Duitsland en Zwitserland; de oplaadbare nikkelmetaalhydride, nikkelcadmium- en lithium-ionbatterijen gaan naar België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je, dit was het wat ik wilde weten: zowel alkaline- als oplaadbare batterijen kan ik bij elkaar inleveren en worden dus achteraf gescheiden.

Andere antwoorden (1)

De stoffen in de verschillende soorten batterijen verschillen. Wanneer de stoffen uit beide batterijen samen komen in een nieuwe batterij is dat geen ramp, maar op de duur zijn ze dan niet meer oplaadbaar.
Het is dus hoogstwaarschijnlijk dat verschillende soorten batterijen wel gescheiden worden.