Hoe werken het El Niño en El Niña effect, wat is het verschil en wat houdt het precies in?

We hebben met aardrijkskunde een project rond de effecten, maar ik begrijp de uitleg van mijn docente niet.
Weet een van jullie misschien een of meerdere van deze vragen??
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
1.5K

Het beste antwoord

Tijdens El Nino worden de koele zeestromen warmer dan normaal. Daardoor wijken een aantal belangrijke zeestromen van hun normale stroomrichting af.

Hierdoor veranderen neerslagpatronen en worden gebieden die normaal nat zijn droog en andersom.

Dit treed onregelmatig op met tussenpozes van 3 tot 7 jaar, meestal rondom kerst (el nino, het kerstkind).

Tijdens La nina worden normaal warme zeestromen vervangen door koude zeestromen, met dezelfde gevolgen als bij el nino.

Dit is de simpelste verklaring die ik kan geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb net niveau 2 bereikt en ik vind dit wél een waardevolle reactie!
Het gaat er niet heel diep op in, maar dit is in elk geval wel de basis waar ik nu op uit kan breiden.
Dank je wel!