Hoe lang duurt het voordat het weer veilig is om op gras te zitten waar een hond geplast/gepoepd heeft?

Aangezien dat schering en inslag is geworden tegenwoordig in openbare parken ed. Waarbij de eigenaar het zooitje niet opruimt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu
1K

Antwoorden (3)

In de poep gaan zitten is smerig, maar als de poep weg is kun je er gewoon gaan zitten.

(strikt genomen is het risico misschien wel groter als de eigenaar van de hond de boel wel opruimt: de poep is dan niet meer zichtbaar, maar eventuele sporen inclusief eventuele bacterien zijn er nog wel...)

Zolang je niet van het gras eet is er niet zo veel aan de hand hoor, je gaat echt niet dood van een beetje hondenpoep, het is meer het idee dat het vies is. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 in de hondenpoep zitten is niet prettig maar ook niet onveilig.
Als er een drol op het gras wordt gelegd, gaan er direct bacteriën mee aan de gang die de drol omzetten in voeding voor het gras. Zon droogt de resten uit en regen zorgt ervoor dat het in de ondergrond verdwijnt. Urine is vrijwel steriel, dus dat is meer voor het idee vies, dan dat het onveilig is.

Het ligt dus aan de omgevingsfactoren en een duidelijk antwoord is er dus niet echt te geven. Overal waar je op het gras gaat zitten loop je risico op contact met (resten) van hondenpoep of -plas, maar ook resten van muizen, eekhoorntjes, insecten en nog veel meer. Maar is dat zo erg?

Op heel veel plaatsen kan je in contact komen met mensenpoep of -plas. Dat is eigenlijk een groter risico, omdat het voor ziektekiemen makkelijker is zich via één soort te verspreiden, dan over te springen van soort op soort.

Denk bijvoorbeeld aan toiletten, deurklinken, toetsenborden, handen geven, bakjes borrelnootjes, kussen etc. Als je daarover nadenkt en alles wilt ontlopen, ontwikkel je uiteindelijk een smetvrees en durf je je huis niet meer uit.

Maar we hebben niet voor niets een immuunsysteem, het lichaam is er helemaal op ontwikkeld dat we af en toe gevaarlijke bacteriën en virussen tegenkomen. Dat immuunsysteem moet je af en toe trainen, dus af en toe op een vies grasveldje gaan zitten is eigenlijk heel gezond. ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ligt eraan of er parasieten in de poep zitten,ondanks dat de eigenaar het heeft opgeruimd,blijft bijvoorbeeld de Giardia parasiet maandenlang in leven.Deze parasiet is ook besmettelijk voor mensen.
Het beste is natuurlijk om een kleedje mee te nemen waar je op kunt zitten.