Hoe staat de Russische overheid tegenover klimaatverandering?

Hier hoor je niets over de Russische opstelling inzake klimaatverandering. Ik kan me voorstellen dat ze er vooral voordeel van hebben omdat een groot stuk van Rusland nu erg koud is en de zeeën aan de noordkant ook steeds bevroren zijn. Bovendien schat ik in dat ze als grote gasproducent geen voorstander zijn van restricties op fossiel.
Maar misschien is dit te simpel geredeneerd?

10 jaar geleden
in: Milieu
1.1K

Het beste antwoord

Even verdere uitleg op het antwoord van Fremar. In het kyoto protocol werd afgesproken de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. De vermindering wordt berekent ten opzichte van het niveau van 1990. Door de ineenstorting van de Sovjetunie zat Rusland jarenlang onder dit niveau en werd het eigenlijk makkelijk (lees: rendabel) om te voldoen aan de eisen.
Rusland heeft toch nog flink onderhandeld over ondertekening van het kyoto protocol, zo hebben ze het voor elkaar gekregen toe te treden tot de WTO (wereld handels organisatie). Door de toetreding tot de WTO zijn er verminderde invoerheffingen van en naar Rusland wat goed is voor de Russische economie.

Er gelden voor Rusland nog andere belangen, zo zijn er waarschijnlijk gas en olie voorraden in de noordelijkste delen van rusland, deze worden beter bereikbaar en goedkoper te exploiteren wanneer het klimaat wat opwarmt. Ook zijn er gasvoorraden onder de noordpool waar ze het recht op denken te hebben. Daarnaast ontstaat er de mogelijkheid van een noordelijke zeeroute (van west europa naar oost azie en het westen van de VS) waar de Russen een graantje van mee kunnen pikken.

Al met al veel positieve economische mogelijkheden die kunnen ontstaan door klimaatverandering, aan de ecologische lange termijn gevolgen wordt iets minder aandacht besteed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door de ondertekening door Rusland op 16 december 2005 trad het Kyoto-protocol (1997) over de terugdringing van de uitstoot van schadelijke broeikasgassen pas echt in werking. Rusland zal de doelstelling, terugdringing van deze uitstoot in de periode 2008-2012 tot het niveau van 1990, door de economische crisis in de jaren negentig zonder problemen halen en zelfs overschotten van emissierechten kunnen verkopen op de wereldmarkt van broeikasgassen. Maar Kyoto gaat volgens de krant niet ver genoeg om klimatologisch onheil te kunnen voorkomen in de toekomst.