Een gat in de ozonlaag ontstaat doordat: de industrie en de mensen heel veel Cfk’s uitstoten. Cfk is een gas dat ervoor zorgt dat de ozon zich niet kan delen met de ultraviolette straling met als gevolg dat de ozon steeds dunner word, en er kan dus steeds meer ultraviolet straling doorheen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De ozonlaag wordt aangetast door bepaalde drijfgassen uit bijvoorbeeld spuitbussen en oudere types koelkasten. Het gaat met name om cfk's (chloorfluorkoolstofverbindingen). Deze komen in de ozonlaag terecht, desintegreren daar onder invloed van uv-straling en de ontstane chloorradicalen breken de ozonmoleculen af tot chloormonoxideradicalen en moleculair zuurstof:

Cl- + O3 --> ClO + O2

Twee chloormonoxideradicalen zullen dan het stabielere chloorperoxide vormen:

2ClO --> Cl2O2

Vervolgens zorgt de uv-straling ervoor dat chloorperoxide weer uiteenvalt in vrije radicalen (een proces dat fotolyse genoemd wordt):

Cl2O2 + hv (uv-straling) = 2 Cl- + O2

De aantasting van de ozonlaag komt het sterkst tot uiting in het ozongat dat elk voorjaar, rond september, boven de Zuidpool optreedt.

Het bovengenoemde omzettingsproces vindt alleen plaats bij zeer lage temperaturen. In de stratosfeer boven Antarctica zitten dan soms ijle wolkenlaagjes. Deze wolken worden in het Engels aangeduid als polar stratospheric clouds (afgekort tot PSC). Op de ijskristallen van de wolken kunnen stikstofverbindingen condenseren zoals HNO3 (salpeterzuur) of NO2 (stikstofdioxide). Normaal kunnen deze stikstofverbindingen een chloorradicaal onschadelijk maken door ermee te binden. Zodoende wordt een verbinding gevormd die niet meer schadelijk is voor de afbraak van ozon. Wanneer de stikstofverbindingen in het ijs afgezet worden zullen er echter meer chloorradicalen overblijven.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gat_in_de_ozonlaag