Hoe hebben ze de lekkende oliebron dichtgemaakt?

Ik lees dat de lekkende oliebron waarschijnlijk is gedicht, door er modder in te spuiten.

Hoe is dit gedaan? Is de modder er van bovenaf ingespoten, tegen de oliestroom in, of van opzij, ergens onder de zeebodem middenin het lekkende kanaal?

Hoe kan dit dicht blijven zitten? Modder kan langzaam oplossen/verdwijnen: aan de onderkant kan het in de olie zakken, aan de bovenkant kan het zich over de zeebodem verspreiden.

Is dit een definitieve oplossing, of wordt er nu een flinke betonplaat over het gedichte lek heen gespoten?

13 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

De operatie gisteren, de zogeheten top kill, is de derde poging de oliestroom te stoppen. Eerdere ingrepen de oliestroom onder water op te vangen waren (deels) mislukt.

Via een werkschip wordt nu zware boorvloeistof naar beneden gepompt, die verzwaard is met het mineraal bariet en zo de oliefontein eronder moet houden.

De vloeistof wordt via een pijp en slangen naar de blowout preventer (BOP) gebracht, de defecte installatie op de zeebodem die de oliefontein in na de explosie op 20 april had moeten voorkomen. Langs nog werkende kleppen van de BOP wordt de modder in de oliestroom gepompt. Om te voorkomen dat de modder met de olie boven uit de lekkende BOP spuit, wordt ook een zogeheten junk shot van golfballetjes en bandenflarden ingebracht. Die moeten de weg naar boven versperren. Het feit dat de onderwatercamera niets meer ziet is een indicatie dat die opzet niet helemaal gelukt is.

Als de modder de oliestroom weet te stoppen, wordt het boorgat daarna gevuld met een kurk van cement. De definitieve afdichting moet komen via de twee hulpputten (relief wells) die naar het gat toe worden geboord.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zoals je kunt lezen in het artikel werkt het dus nog niet voor de volle 100%. Modder heeft zich inderdaad voor een deel over de zeebodem verspreid, vandaar dat de men via de onderwatercamera bijna niets meer kan waarnemen.

Het is in ieder geval nog te vroeg om te zeggen of deze opzet zal slagen. BP weet nog niet of de installaties op de zeebodem de hoge druk aankunnen van de vloeistoffen die nu in het boorgat worden gespoten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is nu zaterdag 23;40 uur De olie bron is toch nog niet dicht