Waarom mag er geen beddegoed in de inzamelcontainer gedaan worden?

Bij ons staan er inzamelcontainers voor kleding. Er staat op geschreven dat er geen beddegoed in gedaan mag worden. Ik begrijp dat niet. Daar weten ze in ontwikkelingslanden toch ook wel raad mee? Ze kunnen er ook kleding van maken. Zelfde geldt voor kapotte schoenen. Die kunnen ze daar toch oplappen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Milieu
1.5K
Amadea
10 jaar geleden
In de kledingcontainers van het Leger des Heils mag wel beddengoed worden gestopt. En er zijn nog meer organisaties die het graag aannemen. Waarom het dan bij jouw gemeente niet mag? Misschien dat de containers daar te klein voor zijn? Je zou het op het gemeentehuis moeten navragen. De redenen die de eerste antwoordgever noemt lijken mij onzinnig. Een ziekenhuis krijgt toch ook alles schoongewassen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
DUS:
Van wie zijn die containers waar jij het over hebt, Rikkierik?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat ligt er maar helemaal aan van wie die inzamelcontainers zijn.
Dit zegt Humana:
Dit mag niet in de kledingcontainer
Matrassen en kussens
Knipselresten
Ernstig vervuild / nat textiel
Speelgoed (harde vorm)
Boeken
Afval http://www.humana.nl/zo-helpen-wij/binnen-uw-gemeente/kledinginzameling/wat-mag-in-de-kledingcontainer. Daar staat "beddegoed" dus niet bij. Dit mag wel in de Humanabakken:
Dit mag wel in de kledingcontainer
Kleding
Schoeisel (per paar samengebonden)
Huishoudtextiel
Lakens, dekens
Lappen groter dan 25x25 cm
Tassen / riemen
Gordijnen Dus wel degelijk beddengoed. Nu kan het zijn dat de containers in jouw plaats zijn van een bedrijf wat commercieel is en alleen goede spullen wil om die door te verkopen. Kijk daar eens naar. Jouw suggestie dat "men in ontwikkelingslanden wel overal raad mee weet" is ook een beetje kleinerend.
Kijk, ik maak van mooi gekleurd beddengoed wel hele leuke en praktische en bijzondere vloerkleden. Dat is een hobby van mij.
Maar dat wil toch niet zeggen dat alle arme mensen maar "dingen" moeten maken van onze oude lakens?
En nee: wat moeten andere mensen met onze kapotte schoenen?
Dat is dus geen argument.

Antwoorden (3)

Lijkt me logisch, je weet toch nooit wat erop allemaal gebeurd is, bedplassen, bloed, er is iemand dood op gegaan etc. Bron van bacteriën en giftige stoffen. Dus safety first: weggooien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En in kleren kan niemand plassen, bloed verliezen of dood gaan?
Sommige kleding wordt hergebruikt. Dan willen ze graag schone, niet kapotte kleding. Anders hebben ze er veel werk mee.

Sommige organisaties krijgen geld voor oude lompen. Daar mag bedlinnen wel. Vergelijkbaar met oud papier inzamelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een dekbedovertrek mag zeker wel in de textielcontainer. Ook als het kapot is. Een dekbedovertrek wordt dan weer opnieuw gebruikt of gerecycled.
Ook kapotte schoenen (of enkele) mogen gewoon in de textielcontainer. Hier geldt hetzelfde voor.

Belangrijk is om alles van textiel in de textielcontainer te gooien. Alles wat je in de gewone prullenbak gooit wordt verbrandt en dat is slecht voor het milieu.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat verschilt per organisatie. Bij de ene organisatie zijn kapotte kleding, beddengoed, kapotte schoenen ed. wel welkom, bij de andere niet. Sommige geven ook expliciet aan dat die dingen bij hen niet kunnen, dus dan heeft het weinig zin om het in de textielbak te doen, daar bezorg je hen alleen maar meer werk mee. Maar in grote gemeentes heb je vaak textielbakken van verschillende organisaties, dus dan moet je gewoon even opzoeken welke het wel kan gebruiken.