Hoe groot is de koepel die BP over de lekkende oliebron gaat plaatsen?

http://www.nuvideo.nl/algemeen/37423/bp-wil-dinsdag-koepel-over-olielek-plaatsen.html

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

98 ton en 40 voet!!
http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/8659964.stm

Toegevoegd na 3 minuten:
*eindelijk gevonden! oef! *
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat de grootte best meevalt. Het financiele dagblad meldt dat het gaat om trechters die boven het lek geplaatst gaan worden. Ik neem dus aan dat het geen koepel is die zo groot is dat het het hele (gezonken) booreiland omspant.

"BP probeert dinsdag een ventiel te plaatsen op het olielek in de Golf van Mexico. Dit moet de lekkage tijdelijk tegenhouden.
Dit heeft het olieconcern maandagavond laten weten.
Het gaat om een trechter, die robots op 1500 meter diepte op het lek moeten schuiven. Bovenop de trechter komt een pijpleiding, waarmee de lekkende olie naar een opslagdepot boven de grond is af te voeren. "

http://www.fd.nl/artikel/14820999/bp-wil-vandaag-koepel-olielek-plaatsen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat klinkt alsof het eigenlijk een grote stofzuiger is waarmee ze de gelekte olie opzuigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zo stelde ik het mij ongeveer ook voor.
Zo'n 80-85% van de olie denken ze daarmee op te kunnen vangen, dus er zal nog steeds 15-20% in het water stromen, wat nog steeds per dag meer is dan ik ooit in mijn leven in de auto op zal verbruiken.
Cryofiel
13 jaar geleden
En dan zeggen ze dat kernenergie zo gevaarlijk is...
Dat is best wel een groot en zwaar ding. Moet ook wel anders kan het de druk niet aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De maat weet ik niet, maar kijk maar eens naar de foto. Wellicht geeft het je een goed idee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste is het gezonken booreiland zelf elders terecht gekomen en is los van de spuiter.
Ik heb gelezen veertig voet, wat dus maar 12 meter diameter is, het is dus relatief een kleine trechter, het is wel een goede tussenoplossing nu de robots deels gefaald hebben.
De hoge massa van 100 ton is nodig om dat ding stevig op de zeebodem te drukken, zodat onder de benedenrand zo min mogelijk olie kan ontsnappen en een gevaarte van dit formaat gevuld met olie moet wel zwaar zijn anders zou hij gaan driften of zelfs drijven, vooral als er veel gas onder zou raken, olie zelf is ook al flink lichter dan zeewater.
Het lijkt allemaal veel maar een booreiland is heel groot en zeer zwaar, het is daarmee in vergelijking maar een speelgoedtrechtertje.
Ten opzichte van de daarmee te voorkomen verdere schade aan de natuur - er is nu al een deel van de oceaan zo groot als de vier noordelijke provincies van Nederland tesamen verziekt- zijn de kosten voor de trechter peanuts.
Vanzelfsprekend is het een noodoplossing, het kan echter zijn dat men van onder de onderste rand steeds verder naar binnen af gaat sluiten en het uiteindelijk de basis wordt van de definitieve koppeling op de olieleiding die nu immers alles in de oceaan uitbraakt.
Het is misschien niet een mooie oplossing, maar vrijwel elke aanpak is beter dan het voort laten gaan van deze eccologische ramp.