Wat zullen de consequenties zijn van het gescheiden inzamelen van plastic?

Voor het milieu is het natuurlijk duidelijk. Maar het brengt natuurlijk ook verschuivingen aan in de marktsector van de vuilverwerking. Ik probeer te overzien waar de voor- en de nadelen liggen voor zowel de vuilverwerkingsbranche als voor de gemeente die onze belastingcenten daarover beheert.
Moet de burger - na de evaluatie van deze experimentele fase - straks meer of minder gaan betalen? Mijn marktkennis is te gering om alle facetten te kunnen beoordelen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Waar ik woon wordt plastic ook apart ingezameld. Het werkt wel aardig maar nadeel is dat je een losse zak in de keuken hebt of een extra vuilnisbak moet kopen.

Nadeel is ook dat het maar 1x per maand wordt opgehaald, als ik plastic bakjes van kip erin gooi wordt dat er met de weken niet frisser op.

Ook is het op basis van vrijwilligheid. ALs ik zie wat er aan de straat staat op de ophaaldag, schat ik in dat maar 30% van het plastic wordt gescheiden. De rest is er kennelijk te lui voor of gaat ervan uit dat het voor iedereen geldt behalve voor henzelf.

Toegevoegd na 3 minuten:
Mijn financiele blik had je nog tegoed. Ik vind dat gemeenten die plastic apart inzamelen een extra toelage moeten krijgen uit de pot verpakkingsbelasting. Er rijden tenslotte aparte ophaalwagens met extra personeel. De zakken moeten betaald worden (krijgen we 'gratis') en wellicht is de recycling duurder dan simpelweg verbranden. Dat laatste is een inschatting.

Als de theorie klopt zit het voordeel vooral in het milieu en ook dat wordt steeds meer waard.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat het uiteindelijk allemaal in één en dezelfde vuilverbranding terecht komt...

Het zogenoemde scheiden van afval stelt in Nederland werkelijk helemaal niets voor. En dat heeft het ook nooit gedaan overigens. Het is puur toegeven aan milieudefensie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zij beweren inderdaad anders (zie milieucentraal.nl): "Veel mensen werken mee aan de gescheiden inzameling van afval. Het is vaak onbekend wat er gebeurt met al die afvalstromen. Dan ontstaan geruchten, dat het apart ingezamelde afval alsnog op een grote hoop belandt. Maar dat is niet waar. Glas, papier, karton, gft, klein chemisch afval, textiel en restafval worden allemaal apart verwerkt. Alleen sterk vervuilde partijen gescheiden afval kunnen noodgedwongen toch bij het restafval terecht komen."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet eens een dag gaan kijken bij de vuilverbranding in Duiven Biertje. Dan praat je wel anders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger was het vaak zo dat alles toch op dezelfde hoop terechtkwam. Nog steeds is de situatie niet perfect, maar het meeste afval wordt wel degelijk gescheiden verwerkt. Al zijn er plekken waar dat nog steeds niet gebeurt, voor het afval uit het grootste deel van het land gaat het nu goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless: misschien is Duiven nog een uitzondering? Maar ik ga niet kijken, veels te smerig :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Biertje: Die in Duiven is de schoonste van Europa...
De precieze consequenties ken ik niet. Gevoelsmatig ;-) zeg ik dat het totaalplaatje positief zal zijn.

Als je details wilt weten, kun je eens onze buurlanden bezoeken. In de Alpenlanden wordt afval heel streng gescheiden. In Duitsland wordt alle verpakkingsmateriaal apart ingezameld. De huishoudens doen bijvoorbeeld plastic en aluminium verpakkingen bij elkaar in de gele zak of de gele ton. De afvalverwerkingsindustrie kan vrij makkelijk het plastic en het aluminium van elkaar scheiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn landen waar produkten, die afkomstig zijn uit het recyclingscircuit, extra goedkoop zijn door subisdies van de overheid.
Voor zover ik weet is dat in NL. alleen het geval met compost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het gescheiden inzamelen van huishoudelijk afval is onzinnig en veel te duur,als je het werkelijk wil sorteren zul je dit gecontroleerd moeten doen op een centrale plaats alleen dan kun je het afval gesorteerd verwerken, nu word het "gesorteerde" afval (niet iedereeen doet er immers aan mee zodat er nog van alles inzit wat bijvoorbeeld geen gft of geen herbruikbaar kunststof is) in de goed gesorteerde bak van een ander pand samen in de vrachtauto en dan naar de vuilverwerking waar alsnog voor recykling de hele berg opnieuw gesorteerd moet worden,uiteraard nadat een en ander gereinigd is.
bij kunststof is het dan ook nog zo dat niet herkenbaar is met welke kunststof je te maken hebt en dat een minimale hoeveelheid al genoeg kan zijn om de hele vracht onbruikbaar te maken zodat alles alsnog in de verbranding moet.