Hoe verwerken ze een verzameling oud papier en karton?

Na het inzamelen van oud papier, zitten ze met een enorme berg papier, karton en alles wat er tussenin zit. Hoe verwerken ze dit, zodat plakband, plastic, nietjes en andere vervuiling eruit te halen is?

Toegevoegd na 13 uur:
En hoe halen ze de 'versleten' papiervezels eruit, van papier dat al te vaak is hergebruikt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Verwerking

Het oud-papierbedrijf sorteert het papier en karton, waarna het in vele gevallen in balen wordt geperst. Enkele fabrieken nemen papierafval ook los aan. Hier wordt het tot vezels vermalen in immense zogenoemde pulpers. Door toevoeging van water ontstaat er een papierbrij (pulp). Een sorteermachine haalt alle dingen eruit die er niet in horen (bijvoorbeeld nietjes en plastic). Hierna gaat de brij naar een ontinkter, waar door middel van een
wasmiddel de inkt in bellen naar boven drijft. Hier wordt de inkt weggehaald. De pulp die overblijft vormt een grondstof voor de fabricage van nieuw papier en karton. Papiervezels kunnen ongeveer 6 keer worden hergebruikt. Omdat de vezels door recycling steeds korter en slapper wordt, worden ook verse houtvezels toegevoegd.
Bronnen: