Hoe diep loopt het eigendomsrecht van een stuk grond?

Stel, ik ben eigenaar van een stuk grond. Ben ik eigenaar tot aan de planeetkern? Ik weet dat bijvoorbeeld het luchtruim goed geregeld is geldt dit ook voor de bodem?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
15.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat ben je van plan dan? Een snellere weg naar Australie te graven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ha, ja inderdaad dat was ik van plan. Nee ik vraag mij af hoe diep je zonder vergunning mag graven en of dit ergens geregeld is. Immers Nederland staat erom bekend dat alles geregeld is...

Het beste antwoord

Artikel 20 van Boek 2 van het Burgerlijk wetboek bepaalt:

1. De eigendom van de grond omvat, voor zover de wet niet anders bepaalt:
a. de bovengrond;
b. de daaronder zich bevindende aardlagen;
…..

Het artikel bevat geen beperking met betrekking tot de diepte tot waar de eigendom reikt, zodat mag worden aangenomen dat deze diepte reikt tot het middelpunt van de aarde. Jij bent als grondeigenaar dus eigenaar van de onderliggende grondlagen.

Aangebrachte kabels en leidingen zijn, of blijven, inderdaad eigendom van de oorspronkelijke eigenaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee je bent "eigenaar" van vierkante meters, niet van kubieke meters.

Het wil zeggen dat je het recht hebt om het te beplanten :-)

Wil je erop bouwen, dan moet je een vergunnming halen.

Toegevoegd op 09-06-2009 14:34:59
...en het zou me nietss verbazen als je ook voor graven een vergunning nodig hebt (bij bepaalde diepte).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb eens in een overdrachtsakte van mijn moeder gelezen dat zij bij verkoop verantwoordelijk was tot een diepte van 4 meter m.b.t. bodemverontreiniging...

Dus ik kan me zo voorstellen dat als je een stuk grond koopt dat je dan verantwoordelijk bent tot 4 meter. Of dat je dan vervolgens voor die vele kilometers daarna ook nog eigenaar bent. Is iets wat me wat te ver gezocht lijkt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de overdrachtsakte is hieromtrent niets geregeld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als je nou een metertje verder graaft en je vindt een grote schat ???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@stolidus: Sinds wanneer weet jij wat er in de overdrachtsakte van mijn moeder staat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless sinds 23 minuten geleden
Er zijn bepalingen opgenomen over eigendomsrecht van de bodem en de daarin aanwezige delfstoffen.
Voor zover er kabels en leidingen door jouw stuk grond lopen, blijven die van degene die ze daar gelegd heeft.
Als je de grond wilt bewerken is het verstandig een bodemkaart op te vragen, waarop alle leidingen ingetekend staan. Ga je met machines aan de gang, dan zul je daar, betaald, melding van moeten maken bij het Kadaster
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt +1
Wat Boris schrijft is zeker niet ZO waar. Bijvoorbeeld, het water in de grond is niet van jou, delfstoffen zijn niet van jou. En als de overheid een tunnel wil graven onder jou grond heb je denk ik geen poot om op te staan. Het venijn van het verhaal van Boris is 'waar de wet niet anders voorschrijft' en dat anders is verspreid over heel veel wetten. Ga ermaar vanuit, dat in principe het oppervlak van jou is, net als in het apartementsrecht. Als je letterlijk neemtr wat Boris zegt kom je een stuk verder: de zandkorrels onder het oppervlakte zijn van jou. Maar ik denk ook weer niet dat je dat zand zou mogen wegzuigen en ergens anders mag opspuiten. Je moet overal toestemming voor vragen en wat betekent 'eigendom' dan nog?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je letterlijk bedoeld is het zo dat het oppervlak van de grond het uitgangspunt is alles wat onder of boven dat oppervlak ligt is je eigendom.
Dit moet je niet al te letterlijk nemen maar het is wel volgns het eigendomsrecht.
Wat niet betekend dat je een vliegtuig kunt verbieden om over jouw grond te vliegen.