Wat is het milieueffect van een 1m2 worteldoek op de bodem en het grondwater?

Overal ligt worteldoek. Het is gemaakt van plastic en polyester. Rijkswaterstaat gebruikt het langs de rivieren(ook in de waterkant) en onder wegen . Gemeenten graven het in onder de straten, het ligt in tuinen en natuurgebieden. Welke chemische stoffen spoelen daar uit weg.
Het komt ook vaak boven de grond uit waardoor het verwaait het milieu in.
De wereldmarktleider uit nederland maakt naar schatting 320duizend m2 per jaar. Dat is een meter breed 8 maal de wereld rond. Wanneer het ook maar een beetje nadelig is voor het milieu per m2 dan is het een wereldwijde natuurramp. Ongetwijfeld brengt het ook PFAS in het milieu

Picture for question
3 jaar geleden
in: Milieu
1.9K

Antwoorden (1)

Onduidelijk is om welk type worteldoek het gaat, waardoor er geen exact antwoord te geven.

Bij Rijkswaterstaat is er wel beweging om meer ecologisch verantwoord te bouwen. Zie links.

Wat betreft de schadelijkheid van worteldoek ligt dit voornamelijk aan uit welk materiaal (lees; plastic) het is gemaakt:
Anti-worteldoek is gemaakt van Polypropeen. Vroeger werd dat ook wel Polypropyleen genoemd en dat valt in code 5 van de recyclecodes. Op plastic kun je vaak recycle codes terugvinden. De veilige codes zijn 1,2,4 en 5.
PP oftewel Polypropeen is een wat harder soort plastic. In de keuken zijn heel veel bakjes, schalen en lunchboxen gemaakt van polypropeen. Veel Ikea spul en Tupperware hebben deze code. (Let op niet alle producten, sommige producten zijn van het gevaarlijke Polystyreen).

Polypropeen valt niet onder PFAS