Hoeveel Watt is wat, is er een overzicht van nieuwe watt waarden ?

nieuwe spaarlamp gekocht maar daar staat 28 Watt op maar op mijn schemerlamp staat maximaal 60 Watt mag deze lamp erin ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
10.6K

Het beste antwoord

Ja, die mag erin. De waarde die de fabrikant met 60 watt bedoeld is de maximale temperatuur die een lamp mag hebben. Als de temperatuur hoger wordt ( door een zwaardere lamp ) bestaat de kans dat de bedrading smelt, of het kapje. Let wel het gaat hierbij om een standaard gloeilamp.
De huidige spaarlampen zetten meer vermogen in licht om, de temperatuur wordt ook nooit zo hoog als een standaard gloeilamp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gloeilamp Spaarlamp
100Watt = 20 Watt
75 Watt = 15 Watt
60 Watt = 12 Watt
40 Watt = 8 Watt
25 Watt = 5 Watt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Makkelijk lijstje. Hieruit blijkt dus: gedeeld door 5 = nieuw wattage. Nòg makkelijker te onthouden!
Op de spaarlamp staan tegenwoordig 2 Watt-aanduidingen: één voor het werkelijk opgenomen vermogen, één voor het vermogen van een oude gloeilamp die ongeveer dezelfde hoeveelheid licht geeft.
De lage (werkelijke) waarde moet je aanhouden voor het maximale vermogen van het armatuur.
28 W ligt ruim binnen de toegestane waarde van 60 W, er is dus geen probleem als je deze lamp wilt gebruiken.