Zure regen was een bestaand probleem, maar de gevolgen ervan waren schromelijk overtrokken.
Je zag steeds foto's van behoorlijk kale bomen. Dat zou het gevolg zijn van zure regen. Binnenkort zouden al onze bossen er zo uitzien.
Dit foto's waren echter allemaal gemaakt in een gebiedje van slechts twee hectare, direct naast een erg vuile centrale in Tsjechië.
Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens is er meer dan zure regen toen, en opwarming nu.
Ik kwam een tijd geleden een aantal alarmerende artikelen tegen uit de periode rond 1980. Toen ik ze terugzag, herinnerde ik me weer vaag dat ik dat als kind ook al heb gelezen.
Die artikelen gingen over de dreigende klimaatverandering. Er zou een nieuwe ijstijd aankomen, die op het punt stond aan te breken. Dat volgde uit de natuurlijke cyclus tussen glacialen en interglacialen; ons huidige interglaciaal was zelfs al "over datum", dus het klimaat zou binnen 30 tot 50 jaar compleet omslaan, met gletsjers in Friesland en Groningen.
Door al dat ijs zou bovendien de zeespiegel dramatisch dalen. De Noordzee zou grotendeels droogvallen.
De grote voedselverbouwers (Europa, Amerika, Canada, China) zouden omkomen van de honger - op ijsvelden groeit graan noch rijst. De macht zou verschuiven naar de landen rond de evenaar: daar zou voedsel groeien, daar zou het klimaat nog enigermate leefbaar zijn.
De enige manier om die rampspoed te voorkomen: zoveel mogelijk CO2 in de atmosfeer brengen. Milieu-organisaties bedachten plannen om snel zoveel mogelijk olie en gas te verbranden, in een wanhoopspoging om de ijstijd nog af te wenden - als dat al mogelijk zou zijn.
De urgentie was uiterst hoog, de wereld zou zich moeten verenigen, en we zouden NU moeten handelen, anders zou het definitief te laat zijn en zou het erg slecht met ons aflopen.
Wie herinnert zich dit nog?