Waar is de zure regen gebleven?

Je hoort bijna nooit meer iets van zure regen of het effect daarvan op het milieu

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
3.9K

Het beste antwoord

Zure regen was een bestaand probleem, maar de gevolgen ervan waren schromelijk overtrokken.

Je zag steeds foto's van behoorlijk kale bomen. Dat zou het gevolg zijn van zure regen. Binnenkort zouden al onze bossen er zo uitzien.

Dit foto's waren echter allemaal gemaakt in een gebiedje van slechts twee hectare, direct naast een erg vuile centrale in Tsjechië.

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens is er meer dan zure regen toen, en opwarming nu.

Ik kwam een tijd geleden een aantal alarmerende artikelen tegen uit de periode rond 1980. Toen ik ze terugzag, herinnerde ik me weer vaag dat ik dat als kind ook al heb gelezen.

Die artikelen gingen over de dreigende klimaatverandering. Er zou een nieuwe ijstijd aankomen, die op het punt stond aan te breken. Dat volgde uit de natuurlijke cyclus tussen glacialen en interglacialen; ons huidige interglaciaal was zelfs al "over datum", dus het klimaat zou binnen 30 tot 50 jaar compleet omslaan, met gletsjers in Friesland en Groningen.

Door al dat ijs zou bovendien de zeespiegel dramatisch dalen. De Noordzee zou grotendeels droogvallen.

De grote voedselverbouwers (Europa, Amerika, Canada, China) zouden omkomen van de honger - op ijsvelden groeit graan noch rijst. De macht zou verschuiven naar de landen rond de evenaar: daar zou voedsel groeien, daar zou het klimaat nog enigermate leefbaar zijn.

De enige manier om die rampspoed te voorkomen: zoveel mogelijk CO2 in de atmosfeer brengen. Milieu-organisaties bedachten plannen om snel zoveel mogelijk olie en gas te verbranden, in een wanhoopspoging om de ijstijd nog af te wenden - als dat al mogelijk zou zijn.

De urgentie was uiterst hoog, de wereld zou zich moeten verenigen, en we zouden NU moeten handelen, anders zou het definitief te laat zijn en zou het erg slecht met ons aflopen.

Wie herinnert zich dit nog?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

op dezelfde plek als waar de Globar Warming over een vijftal jaren ook beland: In de overtrokken-gebeurtenissen-bak.

Toegevoegd na 3 uur:
Globar Warming is uiteraard Global Warming
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal mee eens! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik volg je hier in :) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Zure regen wordt o.a. veroorzaakt door zwaveluitstoot.
In 1998 is een protocol ingegaan waarbij er wordt gestreeft naar 30% minder zwaveluitstoot. Mogelijk heeft dat tot reductie geleid.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sulphur_Emissions_Reduction_Protocol
Verder heeft de bodemkundige Ulrich zijn uitspraak herroepen dat er een grote bomensterfde op stapel stond (wat 't gevolg zou zijn van de zure regen). Die uitspraak heeft hij in 1995 ingetrokken. Waarschijnlijk is daarmee ook de visie om iets aan de zwaveluitstoot te doen, aan waarde ingeboet.
Maar de zure regen is echt. Alleen de mate waarin 't invloed heeft op toekomstige sterfte van bossen was/is nog niet bewezen waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verhaal over de zure regen was een waar verhaal maar wel erg overtrokken, zelfs zeer overtrokken.
Als natuur freek heb ik alles gevolgt,
De groei van bomen wordt bepaald door allerlei omstandigheden.
Zijn deze slechter dan normaal, dan zullen de bomen hier op reargeren door minder te groeien.
Is er ineens een heel goed groeiseizoen, dan zullen deze bomen ook goed groeien.
Toen dat eens gebeurde, stonden de kranten bol van het nieuws dat de natuur aan het herstellen was en dat was dank zij de genomen maatregelen!!!!

Groter kon de arrogantie van de mens (deskundige) niet zijn door nu te denken dat ze met wat armzalige maatregelen de bossen hadden gered!

Jaren later toen het weer slechter ging met de bossen, werden er weer millioenen geinvesteerd voor onderzoek en dikke rapporten.
Maar opnieuw waren de mindere groeiomstandigheden
de oorzaak en ja hoor , toen waren er enkele geleerden die zeiden dat het misschien met het klimaat te maken had; dat immers ieder seisoen anders is.

Natuurlijk heeft de zure regen invloed op de natuur, maar dat is geen schade aan de natuur maar meer een aanpassing aan nieuwe omstandigheden.
En zo is het altijd al geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plusje. Goed verwoord. En een les voor alle geo-engineers of hoe ze zich mogen noemen, die vinden dat we hoe-dan-ook moeten ingrijpen in de natuur, in het klimaat, in de aarde, omdat dat hard nodig zou zijn. Stierenstront!
zure regen is net als de zogenaamde opwarming van de aarde een marketingtruk van de milieumaffia, bedacht en verzonnen om miljarden aan subsidies binnen te halen.
het werkt als volgt zoek een oplossing voor een niet bestaand of totaal niet belangrijke omstandigheid hier zure regen, dan creeer je een probleem, tje zeg over 50 jaar zijn alle bomen dood (of zo je wil de zeespiegel gaat 5 meter stijgen) vevolgens roep je in komkommertijd een hele boel pers erbij en gaat met behulp van zg deskundige uitleggen dat er een probleem is en dat jij de oplossing misschien weet maar dat je wel nog even geld nodig hebt om onderzoek te doen naar het niet bestaande probleem. Als je dit met overtuiging hebt gebracht zal de politiek de geldkraan opendraaien en zit je de eerste 15 jaar gebeiteld het geld stroomt binnen en je hebt tijd en geld om te werken aan het volgende probleem wat je gaat creeeren. vervolgengs maak je een filmpje wat je laat insperken door een expresidentskanidaat van een of andere vreemde mogendheid en het geld stroomt nog harder binnen, en voor je het weet ben je miljardair.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wordt tegenwoordig verkocht in flessen, onder de naam "azijn".