Hoe wordt CO2 (kooldioxide) opgevangen en opgeslagen?

Zoals de regering van plan is te gaan doen in Barendrecht.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
1K

Het beste antwoord

Toevallig had ik dat al eens uitgezocht voor een andere vraag over Barendrecht. In dat geval gebruiken ze een oud gasveld voor de opslag. Maar in weze is elk poreus gesteente geschikt, zolang er maar een goede afgesloten laag overheen zit zodat het niet kan ontsnappen.

Eerst wordt de CO2 als gas uit de fabriek of energiecentrale gehaald: het afvangen. Vervolgens stroomt de CO2 naar opslagplaatsen, via pijpleidingen of per schip.

Onderstaand mijn antwoord van toen inclusief de links, in principe kan je de Barendrecht situatie elders ook toepassen.

In het geval van Barendrecht klik op de eerste link en daarna op het grijze vakje ‘Hoe ziet CO2-opslag er uit’
Dit opent een pdf bestand met plaatje.

De 2de link geeft ook meer info in het algemeen. Het is niet zo dat elk oud gasveld zomaar geschikt is. Men heeft al wel jarenlange ervaring inmiddels met CO2 opslag in Nederland.

De opslag vind plaats in poreus gesteente wat zit onder een gasdichte laag. nuja gasdicht, wij mensen boren daar weer gaten in om er bij te kunnen ;-)

Mocht er toch een lek zijn bijvoorbeeld: ‘Het gevaar zal beperkt blijven tot een straal van enkele tientallen meters rond de lekkage.’
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De enige goede uitleg die ik kon vinden staat op Wikipedia:

Shell Nederland Raffinaderij B.V. (SNR) heeft een project in voorbereiding om CO2, die bij de raffinaderij in Pernis bij de productie van waterstof vrijkomt, per pijpleiding naar Barendrecht te transporteren en in lege aardgasvelden te injecteren voor permanente opslag .
OCAP neemt 40% van de vrijgekomen CO2 over en transporteert en distribueert de CO2 van Pernis aan glastuinbouwers in het Westland, de B-driehoek, Delfgauw en Wilgenlei. Voor de opslag en het transport van CO2 wordt gebruik gemaakt van een oude oliepijpleiding van de Nederlandse Pijpleidingmaatschappij (NPM).

Bij afvang van CO2 na de verbranding worden de rookgassen gewassen in een gaswasser. Na verschillende opwerkingsstappen wordt CO2 verkregen dat in de bodem kan worden opgeslagen. Er wordt gezocht naar betere middelen om CO2 te binden. Momenteel wordt gewerkt met amines, maar het nadeel is dat er veel energie nodig is om de CO2 weer van de amines te scheiden.

Lees verder op:
14 jaar geleden
De uitstoot van broeikas gassen in de wereld gebeurt vooral door elektrische centrales, olieraffinaderijen en grote industriële installaties. In dit soort 'puntbronnen' gaan geconcentreerd grote hoeveelheden CO2 de lucht in. Op deze plekken kunnen ze het makkelijk opvangen. De CO2 kan na afvang via een netwerk van pijpleidingen worden getransporteerd en vervolgens geïnjecteerd worden in de lege olie- en gasvelden in de grote sedimentbekkens in de wereld.