Wat maken ze allemaal van oud papier en karton?

Ik neem aan dat wc-papier-rolletjes, grijs kladpapier, kranten e.d. van hergebruikt papier zijn. Aan dat papier is vrij goed te zien dat het hergebruikt papier is.
Maar wat maken ze er nog meer van? Dan vooral dingen waar je het in het eerste opzicht niet aan ziet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
6.8K

Het beste antwoord

Ze verzamelen al het oud papier door middel van papiercontainers of verenigingen die langs de huizen al het papier ophalen. (tegen een vergoeding).

Deze brengen ze naar oud-papierhandelaars, die het dan op kleur en soort sorteren, en is dat gebeurt dan wordt het naar de papierfabriek gebracht. In de papierfabriek wordt het papier geweekt, ontinkt en gereinigd.

Dan wordt het samen gevoegd met de cellulose en de andere grondstoffen.

Dit samen wordt een soort pulp.

(pulp is een soort papje van vezels en water).

Dan gooien ze alles door een zeef en vervolgens wordt het geheel geperst met grote rollen en walsen.

Daarna wordt alles gedroogd en glad gemaakt, zodat het beter bedrukt kan worden.

Snijden
De rollen papier worden gesneden in een machine die computergestuurd wordt, op ieder gewenst formaat.Van groot naar klein.

Bedrukken

Het papier of karton kan in de drukkerij op verschillende manieren worden bedrukt zoals: offset, diepdruk, zeefdruk, flexodruk of digitaledruk.Hoe gedrukt wordt ligt aan het eindproduct.

Gebruiken

Stel je voor dat er geen papier was dat is gewoon ondenkbaar,want overal om je heen is wel papier. Iedere dag gebruiken we stapels papier en karton. In Nederland is dat ongeveer 225 kilo per persoon in allerlei vormen per jaar. Gelukkig wordt hier van bijna 75 % gerecycled.

Mensen gebruiken papier ook op verschillende manieren bijvoorbeeld: toiletpapier,schrijfpapier ja kunt er ook een leuke tekening op maken, noem maar op en daarom is papier nu ook zo handig we kunnen er zoveel mee doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Eierdozen, melkpakken of verhuisdozen......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland loopt vooraan in Europa op het gebied van recycling: oud papier is veruit de belangrijkste grondstof voor nieuw papier en karton in
Nederland: in 2002 77% oud papier en 23 % houtvezels.

- Voor een groot aantal papierproducten is de inzet van oud papier hoog. Voor papieren en kartonnen verpakkingen, krantenpapier, wc-papier en handdoekjes ligt dit zelfs tussen de 83-100%.

- Papier kan niet oneindig gerecycled worden: na 5 tot 6 keer recyclen is de vezel versleten. Hij wordt te kort. Nieuwe verse houtvezels blijven dus altijd nodig!

- Er zijn wel 50 soorten oud papier en karton: voor de verschillende soorten nieuw papier en karton zijn verschillende soorten oud papier nodig.
13 jaar geleden
het ingezamelde papier wordt gesorteerd als het wordt aangeleverd door bedrijven op welke vervuiling zoals de bedrukking van inkt. Aan leverbedrijven kunnen zijn Kranten bedrijven die hebben vaak grote hoeveelheden papier over die al gesorteerd is. Maar ook de verpakkings industrie van de pakken limonade hun papier is minder goed te recyclen maar daar ia ook veel overschot bij het indrukken van de opdruk van de verpakking, vandaar dat je tegenwoordig deze rollen kan kopen bij de doe het zelf zaken omdat het duur is om het opnieuw te gebruiken Door de verkoop pakken ze er nog veel voor terwijl het afval is. Maar in diverse bedrijven wordt het papier afval ook nog gescheiden omdat print en kopieer papier weer goed te verwerken is. Dan heb je ook nog het papier dat door verenigingen wordt opgehaald en dat bevat van alles kranten folders tijdschriften en alles met heel veel kleur. Het minstvervuilde papier print en kopieer papier wordt versnipperd en in water gekookt tot pulp en gebleekt er wordt weer cellulose aantoe gevoegd en men kan hier weer papier van maken. De zelfde kwaliteit als dat het eerder was. Van kranten gaat het proces bijna het zelfde alleen wordt hier eventueel minderwaardig print en kopieer papier aan toegevoegd en ongeveer 30% cellulose. Van de folders wordt gewassen (omdat veel drukkerijen i.v.m. het milieu inkten gebruiken op waterbasis) en daar na gaan ze ook weer het proces in. Door controle tussentijds kunnen ze bepalen welke papier soort ervan gemaakt gaat worden.
Voor het hergebruik van frisdrank en melkpakken gaat weet ik niet maar volgens mij gaan deze naar de vuilverbranders. Maar elk soort nieuw papier bestaat uit een grote hoeveelheid hergebruik met nieuwe cellulose.