Bij welke snelheid op de snelweg wordt het brandstofverbruik "Verbruik op de Snelweg" berekend?

In de Suzuki handleiding, op Autoweek magazine, en op de RDW website worden keurig twee cijfers gehanteerd om inzage te geven over het brandstofverbruik, of tewel hoe zuinig en effcient een auto is: een cijfer voor "Verbruik in de Stad" en een cijfer "Verbruik op de Snelweg".

Beide uitkomsten hebben als eenheid: 1 liter op zoveel km, of zoveel liters per 100km.

Ik vroeg mij af, bij welke snelheid op de snelweg het tweede getal wordt gemeten?

Of is dat bij 100 km/u, Of 120 km/u, of 130 km/u?
Of is dat de meest gunstige snelheid? Zoja dan is dat bij een zo laag mogelijke luchtweerstand, in de hoogste versnelling, bij de meeste autos een snelheid van 70 a 80 km/u, daarboven neemt de tegenwind kwadratisch toe, waardoor brandstofverbruik ongunstiger wordt.

Ik heb overal gezocht maar ik vind alleen meningen in honderden fora's, maar nergens het objectieve getal van bijvoorbeeld de RDW.

Een link waarin ondubbelzinnig de officiele gehanteerde snelheid voor de berekening van het brandstofverbruik op de snelweg gedrukt staat, van bijv de RDW, zou antwoord op mijn vraag geven.

2 jaar geleden
in: Milieu
2.4K
paulus811
2 jaar geleden
De RDW gaat niet over het brandstofverbruik dat een autofabrikant opgeeft. Die waarde komt tot stand door een traject te rijden volgens WLTP normen en omstandigheden.
paulus811
2 jaar geleden
Als je al 'honderden fora' hebt bezocht, stond er dan nergens een verwijzing naar WLTP?
SentWierda
2 jaar geleden
Wat denk je van een windtunnel met constante rugwind bij 100 km/uur?
Of een snelweg zonder files, wegwerkzaamheden en ander oponthoud bij 100 km/uur?

Antwoorden (1)

Zo'n 130 km per uur.
De WLTP-test bestaat uit vier onderdelen met verschillende snelheden: lage snelheid (tot 56.5 km/u), gematigde snelheid (tot 76.6 km/u), hoge snelheid (tot 97.4 km/u) en extra hoge snelheid (tot 131.3 km/u).
Met deze vier onderdelen van de ‘rijcyclus’ wordt rijden in de stad, op plattelandswegen, provinciale wegen en snelwegen nagebootst.

WLTP is de afkorting van Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure, een richtlijn die de wereldwijd geharmoniseerde standaard beschrijft voor het bepalen van voertuigemissies, brandstofverbruik en elektrisch bereik van lichte voertuigen (personenwagens en lichte bedrijfswagens).
De richtlijn wordt ontwikkeld door experts uit de EU, Japan en India, onder richtlijnen van het Europese economische commissie van de Verenigde Naties (UNECE) World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations. De WLTP op 1 september 2017 ingegaan voor alle nieuwe automodellen en voor bestaande modellen geldt deze verplichting vanaf 1 september 2018.
SimonV