Kan je met een klok thermostaat energie besparen?

Is het de meerkosten waard?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Als je een thermostaat koopt koop dan een intelligente thermostaat, eentje waarbij je aangeeft dat het om 7 uur 's morgens 22 graden moet zijn, en die dan zelf berekend gegeven alle omstandigheden hoelaat hij die dag moet gaan stoken. Houdt twee temperaturen aan laag 15 graden en hoog 22 graden. Als je niet in huis bent moet je hem programmeren om dan op laag te gaan en als je wel thuis bent op hoof, en als je slaapt weer op laag te gaan. Het moet 'smorgens en als je thuiskomt warm in huis zijn, maar als je hem om 21.00 uur op laag laat overgaan, dan kun je tot 11 uur nog zonder kou te lijden opblijven. Gebruik dit in jouw voordeel
Honeywell thermostaten zijn de beste, en niet echt duur., ga eens in de Nuon winkel langs of bij de Makro.

Toegevoegd na 49 seconden:
Het is meer dan de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dag xyz...
Bedankt voor je reactie.
Kun je eens kijken naar deze brochure:
http://www.nefit.nl/SiteCollectionDocuments/Brochures/NefitBrochureProLine.pdf 0p blz. 8 en 9
Daar staan diverse uitvoeringen van thermostaten, volgens de leverancier kun je voor de werking het beste deze uitvoeringen kiezen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Disp:
Minimaal Nefit ModuLine 300, niet een lager soort neme. Ik weet wat de prijs hier is, maar meer dan EUR 70 mag hij niet kosten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Motivatie: de Moduline 300 is de eerste Programmeerbare zelflerende thermostaat, en dat is precies wat je moet hebben. Hecht niet teveel aan mijn prijsindicatie, want ik ben altijd op zoek naar een goedkope leverancier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn ook radiografiscje themostaten te krijgen. Die leg je neer in het deel van het huis waar je vandaag het meeste bent. Normale thermostaten leg je neer in de warmste kamer en met thermostaatKNOPPEN beperk je de afgifte in de koudere kamers (als de slaapkamers)

Andere antwoorden (8)

Jazeker.

Je vergeet zowieso niet meer om de verwarming 's avonds lager te zetten (Dus stook je de nacht niet meer door). En 's ochtends kan je je verwarming een kwartier voor opstaan laten aanspringen: Direct comfort.

Natuurlijk is de besparing het grootste als je oudere / slecht geisoleerde woningen ermee uitrust. Moderne woningen stook je zo weinig dat de besparing relatief laag zal zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een klokthermostaat bespaar je alleen energie wanneer je een constant levensritme hebt (elke avond rond dezelfde tijd naar bed), wanneer je in een wat ouder (slecht geïsoleerd) huis woont, en wanneer je te vergeetachtig bent om zelf anderhalf uur voor het slapengaan de thermostaat lager te zetten.

Ik denk dat ik de redenen voor deze drie voorwaarden niet hoef uit te leggen. Zo toch: geef een reactie, dan geef ik een toelichting.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je reactie.
Wat denk je van deze thermostaten; http://www.nefit.nl/SiteCollectionDocuments/Brochures/BroConML100serie.pdf ik zit te denken aan de Moduline 200 of 300, vind het nog wel een behoorlijk prijsje.
Cryofiel
14 jaar geleden
Tja, best mooie dingen hoor. Voor mijzelf heb ik genoeg aan mijn huidige thermostaat, waarop alleen maar een simpele draaiknop zit om de temperatuur in te stellen. 's Ochtends ben ik zo snel het huis uit dat ik het niet de moeite waard vind de thermostaat te gebruiken. Ook al zou ik een klokthermostaat hebben, dan nog zou ik die niet gebruiken om het huis voor die korte tijd te verwarmen. Daar komt bij dat ik niet elke dag op dezelfde tijd opsta. 's Avonds ga ik ook niet altijd op dezelfde tijd slapen. Sommige avonden ben ik helemaal niet thuis. Ik denk dat ik het zuinigste uit ben met mijn simpele, handbediende thermostaatje. Dat hoef ik alleen maar anderhalf uur voor ik ga slapen op de nachttemperatuur te zetten, en dat vergeet ik vrijwel nooit. Als ik 's avonds thuiskom, zet ik hem op de hoge temperatuur, en dan is het na een kwartiertje al weer warm.
Ja dat kan je zeker. Dar zijn ze voor gemaakt. Maar als je het met de hand doet en natuurlijk consequent, dan bespaar je meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt toch echt wel aan je eigen zelf discipline en levens ritme.
Ook , of je een kou kleum bent ja of nee.!
Draai je zelf de verwarming op vaste tijden aan en uit. Vergeet je bij het weggaan niet terug te zetten en vind je het geen probleem in een koud huis te komen.
Dan hoef je dit duurdere apparaat niet aan te schaffen.

Heb je aan alle boven gestelde regels een hekel dan gauw kopen en je bent van alle miserie af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een klokthermostaat helpt bij het besparen van energie. Een simpele kamerthermostaat moet je telkens zelf afstellen. Als je vergeet om de thermostaat laag te zetten, kost dit onnodig energie. Een klokthermostaat schakelt, op vooraf ingestelde tijden, de verwarming aan en uit. Tijdelijk kun je de temperatuur even verhogen of verlagen zonder het programma te veranderen. Het is de meerkosten zeker waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kloktermostaat of een "intelligente" zelflerende en modulerende thermostaat geeft flinke besparingen die in een maand met dit koude weer is terugverdiend!
Het aansluiten is kinderspel (twee draadjes met meestal 24 volt ) Het programmeren is echter soms een crime.
Vraag dan een handige buurjongen die goed is met computers.
die hebben dat zomaar klaar.
Veel warmte gewenst in 2010
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is moeilijk om een antwoord te geven : als je als een kluizenaar leeft dan wel . anders niet omdat als je met spoed weg moet dan wordt ie wel vergeten en als je tijd hebt om uit te slapen en elke dag een kwartier eerder te laten branden . en weet jij precies elke dag wanneer je gaat slapen . Ik zie die thermostaten alleen maar gemakzucht .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga tussen 9.30 en 10 uur naar bed en de theomostaat slaat om 9.00 uur af. Op zaterdag vetrek ik om 7.00 uur enga ik om 11.30 naar bed en de themostaat slaat om 6.30 af, en slaat weer aan om 10.00 en weer af om 11.00
Alleen op zaterdag haal ik de thermostaat er al uit.
Gooi jij je zuurverdiende centjes maar over de balk. Bovendien wisselt mijn warmtewens: 'smorgens 23 graden , 's mniddagd 22 graden en 'savond weer 23 graden.
Toch haal ik een heel normaal gebruik. Zuinigheid met beleid.
je eigen verstand is de beste thermostaat.Je kan kiezen met allerlei thermostaten iedere hoek van het thuis warm te houden.Of je neemt geen klok thermostaat en laat de keuken of de slaapkamer gewoon koud.Of zet de kachel uit als de zon in je huis schijnt.