hoe werkt een autofilter? [nanofilter]

ik moet een verslag schrijven over nano's.
Nu hebben we het over nanofilters.

weet u meer van dat onderwerp?

schrijf het erbij.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Een roetfilter in een auto is grover dan nanodeeltjes, die laat zo'n filter grotendeels door.
Een roetfilter is geen zeef, die alle deeltjes tegenhoudt, omdat dan de zeef als snel helemaal dicht zou zitten, en de motor af slaat
Een autofilter is het best te vergelijken met een buis met kleverige binnenkant.
Door in de buis veel wervelingen te veroorzaken hoop je dat veel deeltjes tegen de wand botsen en blijven plakken

Hoe grover het deeltje des te gemakkelijker botst het tegen de kleverige wand.

De vraag is dus eigenlijk hoe maak je een oppervlak kleverig in een uitlaat van een auto?
Dat kan bijv door het heel fijnmazig ruw te maken.
Roetfilters raken natuurlijk altijd vol, dus worden ze regelmatig, om de zoveel kilometer, tijdens het rijden opgestookt om de ingevangen roet te verbranden.