DNA afnemen van iedereen?

Als ze van iedereen DNA zouden afnemen wordt het dan niet veel gemakkelijker om zaken op te lossen? En dan bedoel ik niet alleen moord/verkrachtingszaken maar van alles.Neem bijvoorbeeld zwerafval als ze een drinkflesje of blikje dat langs de weg ligt meenemen en er wat DNA vanaf halen dan weten ze direct van wie het is geweest en laat hem dan een boete betalen. Het kost misschien wel veel geld maar het opruimen van zwerfafval kost ook miljoenen per jaar en ik denk dat als de mensen weten dat er een flinke boete opstaat ze het wel in de prullenbak gooien
het werkt natuurlijk niet op alle afval maar ik denk dat je een groot gedeelte oplost als we dit zouden invoeren.
Wat denken jullie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
1K

Antwoorden (7)

Hele slechte zaak. Big brother gehalte is in Nederland al zo hoog. Zelfs als je een paspoort wilt halen moet je je vingerafdruk afgeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt leuk in theorie maar waar moet het dan heen met onze privacy? Als ze zwerfaval dan al gaan testen op dna.. ik moet er niet aan denken.

Dit zal (terecht) een hoop weerstand oproepen! En wat als je weigert dna af te staan?

Toegevoegd na 22 seconden:
aval= afval
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stel ze doen je dochter iets aan {verkrachting} dan zou je blij zijn als ze de dader binnen een paar uren/dagen konden oppakken omdat zijn dna bekend is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
absoluut. En wanneer het puur en alleen voor misdaadzaken gebruikt zou worden zou het al een ander verhaal worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry Werk, maar een dergelijk systeem zal je niet waterdicht krijgen. + voor Cindy.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke cindy maar dan zit je ook met je privacy als ze het alleen daarvoor zouden gebruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja maar wanneer het 100% zeker is dat het 100% alleen voor (ernstige) delicten gebruikt gaat worden zijn mensen sneller bereid om een stukje privacy in te leveren. Echter kunnen ze die garantie toch niet geven.
Nee, lijkt me een van de slechtste ideeën die je kunt bedenken en het is daarnaast absoluut onbespreekbaar.

Als dit ingevoerd wordt kan ik je gerust zeggen dat er van een rechtsstaat, wat zeg ik, van staatsveiligheid geen sprake meer zal zijn, ik en naar ik mag hopen velen met mij zullen dan daadwerkelijk overgaan tot gewapend verzet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich een mooie gedachte, helaas tast dit alle normen van het concept vrijheid aan. Hoe zou jij kunnen leven met de gedachte: Big Brother is watching you (met de kleine toevoeging: constantly)? Daarbij is het systeem niet waterdicht. Als ik een moord zou willen plegen en voor mijn daad nog even bij jou op de koffie ga (moet van tevoren wel even bijtanken natuurlijk ;-)), vind je het dan een fijne gedachte dat ik wat van jouw haren van de bank kan plukken en vervolgens op mijn toekomstige slachtoffer kan deponeren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor onze privacy-inbreuk is rekeningrijden met zo een kastje VEEL ingrijpender dan DNA van iedereen.
Natuurlijk valt er met DNA te rotzooien , net als met vingerafdrukken en andere biometrische gegevens.
ZSelf zou ik er geen moeite mee hebben, maar wat gaat er allemaal mee gebeuren.
Eerst alleen voor zware misdrijven, dan ook voor lichte, vervolgens gaan de (ziektekosten)verzekeringen er mee aan de haal, heb je niet de goede genen, sorry , geen verzekering voor hartziekten en uitval door depressies om maar wat te noemen, genetische aanleg voor agressie en pyromanie, geen brandverzekering, geen verzekering voor persoonlijke aansprakelijkheid, geen rijbewijs en geen overlijdensrisicoverzekering.
Je begrijpt al waar ik heen wil, als bezetenen slaan allerhande instituten alle gegevens van ons op die ze maar te pakken kunnen krijgen.
Dacht je werkelijk dat de ziektekostenverzekering niet weet wat je mankeert, een check van je medicijnengebruik, rekeningen van het soort specialist en de hoogte daarvan geven op grond van waarschijnlijkheid aan wat je mankeert en kan gaan mankeren.
Neem de BKR in Tiel.
Die slaat VEEL MEER gegevens op dan ons (op mij na dan) bekend is, ze weten nog net niet hoe vaak je per dag naar de wc gaat, alhoewel dat door onze electronische water-, gas- en electrameter al te leiden valt.
Totale controle neemt toe naarmate we meer online-achtige meetapparatuur in onze woonomgeving toelaten.
Met de webcam is het mogelijk , ook zonder dat het blauwe lampje brand, mensen in de gaten te houden.
Laat je niets wijsmaken, we worden al tot op het bot in de smiezen gehouden.
Hoe vaak krijg je een bloedonderzoek? Dan is de DNA genoom van jou exact vast te stellen/gesteld.
Totalitaire controle is al haast een feit.
Als je tegen DNA opslag van iedere burger bent stem dan ook zeker NIET op een partij die REKENINGRIJDEN wil invoeren. DAN ben je tenminste consequent bezig en laat ook geen ellectronische meetapparatuur voor energie en water installeren.Plak je webcam af en laat geen bloedmonsters opslaan (dat kun je vastleggen).
Werk niet met Gmail, de Amerikanen zien dan letterlijk AL je mail.Zo kan ik nog wel uren doorgaan maar ik ben alweer aan mijn max. aan tekens.
Pas goed op je privacy en geef NOOIT je exacte geboortedatum door, daarmee kunnen ze je helemaal uitpluizen. Ik weet dit door inside info.
Geniet volop maar pas op je privacy, anders passen anderen TE goed op jou, puur uit eigenbelang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou heel makkelijk zijn, maar we leven in een vrij land.

In de tweede wereldoorlog hadden de Duitsers ontzettend veel aan ons keurig op orde zijnde bevolkingsregister. Weet jij wat er met al onze keurig op orde zijnde gegevens gebeurd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Privacy is een illusie.
Winkels.
Klantenkaarten zijn een belangrijk middel om meer te weten over bestaande klanten en wat ze kopen. Met een elektronische klantenkaart kan op eenvoudige wijze bij het afrekenen worden opgeslagen wat u precies gekocht heeft.
Banken.
Er zijn verschillende instanties die uw kredietwaardigheid toetsen. U kunt hierbij denken aan een telefoonaanbieder, de uitgever van een creditcard of een postorderbedrijf. De bekendste instantie in Nederland die uw kredietwaardigheid toetst, is het Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel.
Telefoon
De zogenaamde verkeersgegevens van mobiele en vaste telefoons ( met wie hoe lang, hoe laat enz.) geven nog veel meer informatie over iemands privéleven. In de Europese landen is daarom wetgeving in voorbereiding om deze telecommunicatiegegevens van alle Europeanen verplicht lange tijd te laten bewaren speciaal voor politie en justitie.
Computer
Persoonsgegevens worden op heel veel manieren op internet gepubliceerd: via een website, in een discussieforum of in een weblog. Publicaties op internet zijn over het algemeen wereldwijd vierentwintig uur per dag toegankelijk voor een omvangrijk en divers publiek. Als u uw gegevens op internet plaatst, staat u er dan bij stil dat uw gegevens jaren later nog vindbaar zijn.
Politie
Politie en Justitie hebben voor concrete opsporing zeer veel bevoegdheden om gegevens over verdachte personen te verzamelen of bij anderen op te eisen. Ook van niet verdachte personen kunnen gegevens verzameld worden.
Reizen
Uw reisgedrag wordt meer en meer geregistreerd. Deze informatie kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor reclame, het geven van reisinformatie of voor opsporing. Via de OV-chipkaart is straks van iedere reiziger in het openbaar vervoer precies bekend hoe en wanneer hij reist.

Eigenlijk kan ik zo nog wel even doorgaan.
Ook uw auto kan precies gevolgd worden. Kentekens van langsrijdende auto’s worden nu al door de politie gescand en vergeleken met lijsten van gestolen auto’s.
Cameratoezicht, burgerservicenummer, Electronisch Patientendossier (EPD). Europese luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht passagiersgegevens te verstrekken aan de Verenigde Staten (VS).

Ik vind het te ver gaan om DNA van zwerfafval te gaan gebruiken en voor zulke relatief kleine overtredingen.
Het afnemen van DNA van criminelen mag wat mij betreft automatisch gebeuren.