Op heel koude of juist heel warme dagen met weinig wind kunnen zogenaamde smog-episoden ontstaan. Luchtvervuiling wordt dan niet verspreid en blijft hangen. Tijdens zo'n smog-episode kan het verstandig zijn om lichamelijke inspanning en sporten tijdelijk te vermijden, zeker als je gevoelig bent voor ademhalingsklachten. De smog-episodes kunnen een paar dagen tot enkele weken duren.

Smog wordt slechts in beperkte mate veroorzaakt door lokale bronnen van luchtverontreiniging. Hierdoor hebben verkeersmaatregelen als verlaging van de snelheid geen directe verlaging van de smog tot gevolg. Vermindering van smog door ozon en fijnstof is alleen mogelijk door structurele maatregelen te nemen. Smog door zwaveldioxide en stikstofdioxide komt eigenlijk alleen voor tijdens rampen en incidenten. Zelf kun je dus weinig tot niets tegen smog doen.

Onweer en regenbuien kunnen met smog vervuilde lucht weer schoon spoelen. Ook het binnenstromen van schone lucht door een draaiende en sterker wordende wind laat smog verdwijnen.
Amadea