Waarom worden er elk jaar kerstboomverbrandingen gehouden?

Bestaan er geen milieuvriendelijkere manieren om van die bomen af te komen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
1.1K

Het beste antwoord

Kerstboomverbrandingen komen voort uit traditie.
Eigenlijk hetzelfde als waarom er vuurwerk afgestoken wordt,bedoeld om kwade geesten weg te jagen en de goede geesten te verwelkomen zodat het nieuwe jaar voorspoedig zal verlopen.
En om het milieu hoef je,je absoluut geen zorgen te maken want het maakt absoluut niets uit of je een kerstboom verbrand of versnippert en dan in het bos verstrooit.
Bij verbrandig komt de in de boom opgeslagen co2 alleen iets eerder in de atmosfeer dan wanneer je hem versnippert.
De co2 hoeveelheid blijft hetzelfde en komt ook bij de versnipperde boom weer in de atmosfeer terecht.
Helaas laten de mensen zich tegenwoordig wijsmaken dat versnipperen milieuvriendelijk is wat dus niet waar is.
Je zou zelfs kunnen zeggen dat dit juist milieuonvriendelijker is want er moeten energieverslindende machines voor draaien en de versnipperede bomen moeten ook nog eens getransporteerd worden naar het bos of elders alwaar ze worden verstrooit met weer gebruik van landbouwmachines en dus veel energieverbruik.
Eigenlijk is verbranding milieuvriendelijker!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een kerstboomverbranding is een traditie in het begin van het nieuwe jaar in veel Nederlandse en Belgische gemeenten. De dennenbomen die tijdens de feestdagen als kerstbomen in de huiskamers hebben gestaan, worden dan bijeengebracht en verbrand. Veel kerstboomverbrandingen zijn tegelijk een soort dorps- of buurtfeest.

De kerstboomverbrandingen komen voort uit de eeuwenoude traditie om het nieuwe jaar in te luiden met nieuwjaarsvuren. Al voor het ontstaan van het Christendom was het gebruikelijk om vuren aan te steken en dan te doven, als een soort ritueel einde van het voorbije jaar. Vervolgens werden nieuwe vuren aangestoken om de komst van het 'licht' (ook letterlijk de langere dagen) en het nieuwe jaar te vieren[1]. Het is bekend dat de Germanen tijdens het Joelfeest (het feest rond de zonnewende) zogeheten 'Joelvuren' maakten om de kwade krachten te verdrijven. Overigens maakten zij naast het vuur ook veel lawaai ('joelen'), wat de basis vormde voor ons hedendaagse vuurwerk tijdens de nieuwjaarsnacht

En bedenk : er komen geen schadelijke stoffen af van een verbranding van natuurlijke stoffen,maar misschien is versnipperen wel iets milieuvriendelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
naar mijn weten wordt het meerendeel ook gewoon versnipperd...... enkel een aantal tientallen bomen wordt in sommige gemeenten verbrand uit traditie in combinatie met een leuk feestje......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat het een euke traditie is en zo milleu vervuien is het niet hoor.Er komt alleen stooffen vrij die de bomen uit het milleu hebben gehaald en er worden weer nieuwe voor terug geplaatst dus dan is het cirkeltje weer rond.bij versnipperen komt ook co2 vrij als het weer vergaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om iets te geven ter vervanging van de behoefte van velen om "lekker fikkie te stoken", dus om die ongewenste behoefte te kanaliseren.