Hoeveel liter drinkwater zouden we besparen als we allemaal niet voor het douchen gingen plassen maar tijdens?

Ik las een artikel over het plassen tijdens het douchen en dat zou enkele liters goed drinkwater besparen. Als ik uit ga van gemiddeld 5 liter per spoelbeurt, is dat op jaarbasis toch een redelijk hoeveelheid. De plas op zich komt uiteindelijk in hetzelfde riool terecht. Ik voel me niet smeriger als ik onder de douche sta te sassen. Het is maar een idee, alle kleine beetjes helpen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
1.9K

Het beste antwoord

Nederland telt 16,5 miljoen inwoners
Stel 70% hiervan neemt 's morgens een douche, dat zijn er dan 11,55 miljoen.
Stel een wc spoelbak bevat 3 liter water.
Dan besparen we 11.550.000 x 3 liter = 34.650.000 liter water/dag.
Bij 5 liter zou het 57.750.000 liter/dag zijn.
Best de moeite waard.

Nog beter is niet iedere dag te douchen maar even een washand te gebruiken wanneer nodig.
Een douchebeurt neemt 50 liter water, een wasbeurt 5 liter en een plasbeurt 3 liter. Je bespaart dan 42 liter water als je een douchebeurt overslaat.
Totaal 11.550.000 x 42 = 485.100.000 liter/dag.
Bezint eer ge begint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je met douchen 10 l water per minuut verbruikt en je zou 3/10 minuut langer douchen omdat je plast, dan is de besparing alweer teniet gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gemiddelde douchebeurt in Nederland neemt 50 liter water. Waarom zou je langer gaan douchen als je tijdens het douchen plast? Ik niet in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan toch plassen terwijl je je haren wast?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat bedoelde ik ook met de opmerking hierboven. Douchen en plassen tegelijk, anders besparen we niks. Het zijn overigens enorme veelheden water die je op deze manier kunt besparen. Eigenlijk een heel goede vraag. Doen dus!

Andere antwoorden (4)

Dat is niet uit te rekenen want de 1 neemt elke dag een douche en de ander af en toe. Maar dat het bespaart is wel zeker!

Toegevoegd na 53 seconden:
Prachtig filmpje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal zeker IETS besparen, nog slimmer zou het zijn om de douche heel ff aan en uit te zetten, je dan in een keer in te smeren met shampoo en douchegel, en dan echt douchen, dan bespaar je echt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We kunnen met elkaar ook afspreken weer naar de teil terug te gaan. In een gezin wast dan eerst vader zich, dan moeder, dan het oudste kind en dan ieder kind verder op leeftijd. Natuurlijk gebruiken we steeds hetzelfde water. We schaffen douchecreme en shampoo af en gebruiken alleen groene zeep. Dit levert een forse besparing op. Bovendien hebben we ook geen aparte badkamer meer nodig want dit tafereel speelt zich af in de keuken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ureum is goed tegen wintertenen maar je moet wel aan het begin van de douchebeurt plassen, anders moet je aan het eind allen naspoelen om de plasresten te verwijderen.
In wezen is er niets op tegen onder de douche te plassen , het defaeceren onder de douche raad ik echter af, je kunt enorm uitglijden over je eigen kak.
Dus de kleine boodschap kan onder de douche en de grote op de pot.
Spaar je veel WARM water mee, urine is goed op temperatuur.
Je spaart dus ook wat gas als je daardoor wat korter doucht.
Douche niet te lang en doe hem UIT als je je inzeept. Daardoor werkt de zeep beter omdat het niet direct door water verdund wordt.
Dan naspoelen en klaar.
Je moet als je onder de douche plast wel bereid zijn naar je eigen gezeik te luisteren.
Mensen die zichzelf graag horen praten zullen dat een verademing kunnen vinden.