Is homoseksualiteit genetisch bepaald of ontstaat dit door externe invloeden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets kan natuurlijk ook aangeboren zijn *zonder* dat het genetisch bepaald is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is iets dat aangeboren is dan geen handicap?

Antwoorden (8)

externe invloeden?? hahaah natuurlijk niet!! dus jij overweegt het in je denkpatroon op te nemen dat je wellicht homoseksueel kan zijn/worden door jouw omgeving..?? hetero's worden toch ook als hetero geboren en zijn niet hetero ''geworden'' door hun omgeving??

sorry nee..zo wordt je toch echt geboren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Zo heel vreemd is het niet, homosexueel worden door externe invloeden. In afgesloten gemeenschappen waar alleen mannen of alleen vrouwen zijn, zoals bijvoorbeeld gevangenissen, kan dit gebeuren. De behoefte aan sex is dan blijkbaar groter dan het belang van de eerste voorkeur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou..je '''wordt'' niet homoseksueel...dat ben je..of dat ben je niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind de vraag van nostalgia niet zo vreemd hoor. Je ontwikkeld pas in je pubertijd seksuele aandacht voor het andere of hetzelfde geslacht. Welke van dit twee dit is zou toch óf genetisch óf maatschappelijk bepaald kunnen zijn? Goeie vraag dus naar mijn mening. Ik denk dat het antwoord niet te bewijzen is en dat we bij deze vraagstellingen dus niet over antwoorden maar over meningen moeten spreken. Jij geeft jouw mening, maar die mag je naar mijn mening wat minder stellig neerzetten naatje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou het is wel degelijk ''bewezen'' dat je homoseksualiteit bij je geboorte meekrijgt. je moet het net zo zien als hetereoseksualiteit. Een hetero is hetero omdat hij zo geboren is. Dit wordt je niet door externe invloeden. Homoseksualiteit wordt nog steeds gezien als een afwijking van heteroseksualiteit terwijl je juist zo precies met elkaar kunt vergelijken. waarom denk je dat er zoveel jongeren zijn die in de puberteit erachter komen dat ze homo zijn en juist dan erachter komen dat ze dat al altijd zijn geweest? juist . ze zijn zo geboren, en komen nu in een periode dat ze gaan kijken of ze gaan toegeven aan die gevoelens, in sommige culturen is dat dus not done en deze mensen worden zeer ongelukkig omdat ze niet kunnen zijn wie ze willen zijn. en voor de buitenwereld maar ''hetero'' blijven. hoeveel getrouwde mannen met kinderen zitten wel niet in deze positie? Ik ken een moslim jongen die homoseksueel is maar door zn familie en zn geloof zal hij nooit kunnen zijn wie hij is, hij is dus absoluut niet opgegroeid of ooit in aanraking geweest met andere homoseksuelen maar weet 100% zeker dat hij homo is, net zoals ik 100% zeker weet dat ik hetero ben..heel simpel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn punt was dat ik het nogal grof vindt dat je liet blijken dat je de vraagsteller een enorme domme vraag vond stellen. De vraagsteller vraagt gewoon "is het A of B?". Als jij zeker weet dat het A is, kom dan met goede argumenten. Daarnaast ben ik eerlijk gezegd niet overtuigd van jouw "bewijs". Wat is het verschil tussen "worden" en "er achter komen"? En ja dezelfde vraag geldt voor hetero's. Zou het volgens jou nou echt niet kunnen dat je "neutraal" geboren wordt en dat, afhankelijk van wat je meemaakt in je vroege jaren je homo of hetero of bi wordt?
Je hoeft er niet in te geloven, maar deze theorie kan toch waar zijn???
Dat is niet bekend.

Persoonlijk verwacht ik dat men zal ontdekken dat het genetisch bepaald is. Ik heb al diverse kinderen gezien waarvan je dacht " die gaat later uit de kast komen" en dat blijkt telkens zo te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een dergelijke vraag is al eens gesteld; "wordt je met homoseksualiteit geboren of komt het door je opvoeding/vrienden/gebeurtenissen in je leven?"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen van beide, het zijn interne invloeden. Niemand wordt als homo geboren, ook niet als hetero. Je bent het niet, je wordt het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wrong
Sexualiteit is een categorie eigenschappen die we graag helemaal zwart/wit willen zien. Je bent OF man, OF vrouw. Je bent OF hetero OF homo.
Helaas verloopt de natuur niet altijd helemaal vlekkeloos, en zit er in beide gevallen tussen deze twee uitersten een groot grijs gebied met allerlei mogelijke variaties. Niet zoveel trouwens als je op grond van de variatie in andere eigenschappen zou mogen verwachtenm dus dit is wel een punt waarop de natuur goed haar werk doet, maar desalniettemin stikt het van de grensgevallen. Hoewel échte hermafrodieten en échte bisexuelen (helemaal 50/50 ) wel vrij zeldzaam zijn, ze komen voor.

Verder bevind ieder mens zich ergens in de buurt van één van de uiteinden van dit spectrum. Je sexuele voorkeur die bepaald wordt door een structuur in je hersens en wordt beinvloed door hormonen tijdens de zwangerschap en erfelijke aanleg staat in feite bij je geboorte al vast. En deze kan volledig los staan van je geslacht (al kan je geslacht ook nog in conflikt zijn met je sexe-identiteit, maar dat is weer eenheel ander verhaal, dat echter wel in het zelfde rijtje thuishoort.

In wezen heeft iedere hetero dus ook een latente aantrekkingskracht voor het eigen geslacht, varierend van vrijwel nul tot vrij veel. Is die aanleg zo groot dat het beide kanten op kan, dan kan de omgeving waarin je opgroeit, de cultuur, maar ook eigen ervaringen wel degelijk invloed hebben in welke van je latente voorkeuren je uiteindelijke voorkeur wordt.

Je wordt dus geen homo door je omgeving, het is niet besmettelijk en je kunt het niet oplopen. Je kunt het ook niet wegdrukken of tegenhouden of genezen. Het is dan ook geen ziekte, maar een normale natuurlijke variatie van het gemiddelde. Waar cultuur en ervaringen wel degelijk enige invloed op kunnen hebben. Denk bijvoorbeeld aan de situatie in het oude Griekenland, waar homosexualiteit (tussen een oudere manen een jonge knaap) de hoogste vorm van liefde was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bespaart me de moeie van antwoorden, +1
Homoseksualiteit is genetisch bepaald. Net zoals hetero zijn genetisch bepaald is...

Toen ik thuis éénmaal zei dat ik lesbisch ben zei mijn moeder direct dat ze dit al heel lang wist. En mijn vader nam dit voor kennisgeving aan, terwijl mijn stiefmoeder te keer ging...

Bij navraag bij mijn moeder zei zij dat zij dit al wist sinds ik 4-5 jaar oud was. Mijn vraag was dan ook, waarom ze dit nooit verteld had. Haar antwoord: "Het is jouw leven!" En daar heeft ze natiurlijk gelijk in...

Dus dat bewijst maar weer eens dat dit gewoon genetisch bepaald is en niet word aangeleerd door je omgeving!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was al homo, voordat ik wist wat sexualiteit was. Als jongetje van 7 was ik al heftig verliefd op een buurjongen, maar dan zonder enig sexueel verlangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wimheitingareg zegt het dus.
maar hij is dus rasecht genetisch dus.
maar zoals zoveel dingen het is nooit of dit of dat.
ik denk zeker dat er een genetische aanleg is, en de cultuur, opvoeding en omgeving doet de rest.