Hoe komt het dat zeewater veel zouter is dan oppervlakte- en grondwater?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat het zout van de zee grotendeels niet meeverdampt hetgeen later als regen het grondwater vormt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel!

Antwoorden (1)

Het zout dat zich in het zeewater bevindt, wordt gevormd door erosie. Regenwater dat neervalt is zurig en brokkelt langzaam gesteente af. Dit gesteente komt in het zeewater terecht, waardoor er chemische elementen vrijkomen die zout produceren. Vulkanen zijn hier ook verantwoordelijk voor. Vooral vulkanen die onder de waterspiegel liggen, zorgen voor een grote zoutvorming. Hierbij wordt er vanuit de zeebodem zout gevormd. Doordat er continue zoetwater de zeeën instroomt, vermengt het zoutwater zich met het zoetwater. Het zoutgehalte blijft daardoor gelijk en stijgt niet.