Wat moet ik doen als ik word aangevallen door een zwaan?

Vanochtend was ik aan het hardlopen, opeens staat daar een zwaan een halve meter naast me. Ik eerst rennen en verder heel voorzichtig lopen zodat er niet weer een naast me staat. Gelukkig is er niks met mij gebeurt

Wat had ook kunnen gebeuren en wat moet ik dan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Milieu
55.4K

Antwoorden (5)

Maken dat je wegkomt.
Natuurlijk moet je een confrontatie met een zwaan proberen te voorkomen. Als je niet weg kunt komen, laat je vallen met je buik op de grond en bescherm je gezicht. De zwaan kan wel op je komen zitten en een paar keer pikken, maar kan je niet meer met zijn/haar vleugels slaan.
10 jaar geleden
Zwanen kunnen heel gevaarlijk zijn en zelfs je been breken met hun vleugel. Ze zijn vooral agressief in tijden van jongen en dan vooral de vaderzwaan. Houdt dus in de gaten waar het nest zet en blijf daar zover mogelijk vandaan. Als je om de zwaan heen moet (je kunt beter omlopen) loop dan niet tussen zwaan en nest door.

Je kunt alleen maar heel hard wegrennen als de zwaan je echt aanvalt dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ceeve
10 jaar geleden
Dat breken van botten laat staan je been is volgens deskundigen toch echt een broodje aap verhaal.
Inderdaad maken dat je wegkomt want (vooral mannetjes) zwanen kunnen heel agressief zijn. Maar behalve dat ze een flinke mep met de vleugels kunnen geven is het breken van botten (zeker bij volwassenen) een broodje aap verhaal. Zie hierna:

Nee, werpt woordvoerder Marieke Dijksman van Vogelbescherming Nederland tegen. Ook al staat het op de online-encyclopedie Wikipedia, de bekende witte knobbelzwaan is géén bottenbreker. Met vleugels met een spanwijdte van 2.30 meter en een volwassen gewicht van tien tot dertien kilo is het een flinke jongen – zelfs de grootste vogel die Nederland telt. En met zulke spieren zal een mep van een knobbelzwaan best aanvoelen als een klap met een roeispaan of een karatetrap, denkt Dijksman. „Toch denken we dat dit een mythe is. Een zwaan die een volwassen arm breekt: dat zou nieuws zijn.”

Nee, zegt ook Kees Moeliker, conservator van het Natuurhistorisch Museum Rotterdam. Zwanen vechten naast hun snavel wel met hun ‘polsen’, het sterkste deel van de vleugel. Zo’n 3 procent van de gevonden dode zwanen zou ook in onderlinge strijd zijn gesneuveld. „Maar een massief mensenbot breken is wat anders”, zegt Moeliker. „Vooral omdat vogels, ook zwanen, holle botten hebben. Ze moeten licht zijn om te kunnen vliegen. Het is vast een fabeltje dat je als kind te horen krijgt om je uit de buurt van zwanen te houden. Ik heb het mijn kinderen ook verteld. Tuurlijk, dat doe je gewoon.”
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je met een mep van een roeispaan of een karatetrap iemands arm of been kan breken ja. En of het nu gebeurt is of niet, die informatie alleen al is genoeg. Met een roeispaan of een karatetrap KAN het.
Rieneke1
10 jaar geleden
Ik heb wel klappen moeten incasseren, en het doet pijn, en de volgende dag heb je een blauwe plek, maar daar blijft het bij.
Eerlijk gezegd heb ik in een deuk gelegen om de eerste twee antwoorden.
Ik ben een mager vrouwtje van 56, maar ik laat me door een zwaan de pis niet lauw maken.
Ik werk al een jaar of 20 bij dierenambulance en vogelopvang, en heb al honderden kwaaie zwanen bij kop en kont gepakt.
Zwanen spelen blufpoker: op het moment dat ze doorhebben dat je beslist niet voor ze opzij gaat, kiezen ze eieren voor hun geld.
Het beste had je je breed kunnen maken, en stampend op de zwaan af kunnen lopen, waarop hij was afgedropen.
10 jaar geleden
Castle
10 jaar geleden
Alleen al voor de manier van antwoorden een +
Castle
10 jaar geleden
Hoe zit het eigenlijk met Ganzen, want daar hoor ik verhalen over dat je ze zelfs als waakhond kunt gebruiken. Zijn die wel gevaarlijk of is dat ook alleen maar blufpoker?
Rieneke1
10 jaar geleden
Ganzen zijn zo mogelijk nog grotere doetjes :)
Het zijn idd prima waakhonden, maar niet omdat ze agressief zijn.
In een groep rustende ganzen is er altijd een die de oogjes open houdt en oplet, en bij onraad hard gaat gakken.
Vervolgens wordt de rest wakker, en gakt vrolijk mee.
Door deze herrie zijn ze prima geschikt om als waakhond te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja ik ben postbode en ik heb in de jaren alles geprobeerd (altijd een nest aan het water met naast het water een stukje gras, dan een stoep en dan een rij huizen) omdat ik niet kan omlopen. Breed maken en boos erop afstappen heeft bij mij niet gewerkt. Ik riskeer dat niet meer als je vlak bij dat nest bent!
Castle
10 jaar geleden
Haha...bedankt (ik kan helaas maar 1 x plussen).
Rieneke1
10 jaar geleden
Pelle, wat gebeurde er dan? Heb je klappen gekregen? Dank Castle!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, ik kan hard rennen maar hij ging echt niet weg toen ik stevig doorstapte! Met 1 meter afstand heb ik het niet meer verder afgewacht maar toen kwam hij nog wel een stukje achter mij aan. Heb jij ooit een mannetjeszwaan moeten benaderen op 5 m afstand van een broedend vrouwtje?
Rieneke1
10 jaar geleden
Jazeker, vorige week nog.
Bij een broedend paar had het vrouwtje een stuk plastic van een sixpack om haar ondersnavel, en dat moest er toch echt af.
Het mannetje kwam op me af, maar die pakte ik direct bij de nek (dat verwachten ze niet).
Vervolgens trok ik hem naar me toe, en ben ik bovenop hem gaan zitten tot mijn collega klaar was met het vrouwtje. Je moet niet in z'n algemeenheid stevig doorstappen, maar juist op hem aflopen. Uiteraard alleen als je het beest niet kan omzeilen, want het geeft wel stress bij de zwaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan niet anders dan op hem aflopen, er is gewoon te weinig ruimte om iets anders te doen als ik toch mijn post wil bezorgen.... Maar goed, een plus voor je antwoord ook al heb je moeten lachen om dat van mij (ik heb namelijk OOK ervaring, net als jij en ik lach jou toch ook niet uit?).
Rieneke1
10 jaar geleden
Dank Pelle, en dat lachen was zeker niet lullig bedoeld.
Ze kunnen idd enorm imponerend overkomen.
Ceeve
10 jaar geleden
Rieneke, leuke reactie maar heeft een van die honderden zwanen die jij bij kop en kont hebt gepakt (of een van je collega's) je niet eens gepikt of met een vleugel gemept, want dat zal toch wel eens gebeuren en denk ik best wel pijnlijk zijn ?
Rieneke1
10 jaar geleden
Pikken doen ze niet, als je ze draagt hoef je de snavel niet vast te houden, je kan gewoon de armen om de romp slaan.
Klappen heb ik zeker wel eens gehad, maar dan in een kooisituatie in de opvang. Je voelt het zeker, en je houdt er een blauwe plek aan over.
Veel om het lijf heeft het verder niet, ik vind het vervelender als een flinke meeuw me te grazen neemt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1 goed antwoord, jarenlang ganzen gehad en het is recies zoals je zegt. Maar doe geen stap terug dan heb je een gans op je hoofd haha
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ rieneke ik zoek ze niet op maar ga ze ook niet uit de weg.
Zwanen zijn minder gevaarlijk dan dat men beweerd. Zodra je wegloopt komen ze achter je aan. Bijten doet niet perse pijn maar het is de schrik die men ervaart. Zwanen hebben een zg zaagbek. Dit zijn rijtje Kleine tandjes. Trek nooit je hand er in een keer uit en wacht rustig tot hij loslaat. Met z'n vleugels kan hij wel flinke blauwe plekken bezorgen maar als je je jas over z'n vleugels gooit, dan kan je hem gewoon opakken.