De vogeltrek wordt niet echt verstoord: de vogels blijven wel overvliegen. Maar jaarlijks vinden in Nederland tienduizenden trekvogels de dood door de wieken van windmolens. Ook de najaars-trek die binnenkort begint zal weer slachtoffers eisen. Om die telkens terugkerende sterfte te beperken werken Nederlandse wetenschappers aan methoden om de vogeltrek te voorspellen, zodat windmolens tijdelijk kunnen worden stilgezet.

In vergelijking met andere risico’s waaraan trekvogels blootstaan neemt de windmolen een bescheiden plaats in. Onder de vogels die naar Afrika of Zuid-Europa vliegen om te overwinteren eisen uitputting, slecht weer, jacht, verstoring van leefgebieden, botsingen tegen ramen, voertuigen en hoogspanningskabels een veel zwaardere tol dan windturbines.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Snap jij het minnetje? Ik niet. Dus een compensatieplusje.
SimonV
4 jaar geleden
Bedankt. Misschien had de minnaar liever gelezen dat ze de vogeltrek ernstig verstoorden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Misschien is de minnaar lid van de dierenpartij, maar die bureaumensen weten niet veel van de echte natuur.
De Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE) heeft ingezet om het windmolenpark in Nederland de komende 11 jaar uit te breiden met 700 windmolens aan zee en 500 windmolens in het land.

Hierop is een nationale windmolenrisicokaart ontwikkeld. Het doel van deze kaart: het in beeld brengen van gebieden waar windmolens in Nederland de meeste risico’s voor vogels opleveren.
De windmolens brengen inderdaad het hoogste risico als ze aan de kust staan.
Hierop zijn deelkaarten gemaakt: het risico per vogelsoort op specifieke plekken in Nederland. Vogelbescherming Nederland pleit ervoor deze gebieden windmolenvrij te houden.

Omdat het windmolenpark momenteel nog niet zo drastisch is uitgebreid, is het aantal slachtoffers (circa vijftigduizend per jaar) geen reëel cijfer voor de komende jaren.
Omdat het aantal slachtoffers in de toekomst, zonder maatregelen, alleen maar zal toenemen (indien er niks gedaan wordt met de windmolenrisicokaart), moet er een 'buienradar' komen voor trekvogels. Een computer moet de vliegroutes analyseren, zodat de windmolens tijdig worden stilgelegd, zodra de trekvogels overvliegen.

Volgens ecologen zijn er voor trekvogels inderdaad grotere gevaren: uitputting, klimaatverandering, verlies van leefgebied en de jacht.

Kortom, ecologen vinden dat het aantal slachtoffers momenteel meevalt, maar dat er wel degelijk maatregelen moeten komen, omdat het windmolenpark enorm uitgebreid gaat worden. Door deze maatregelen kunnen de slachtoffers beperkt worden, ook in delen van Nederland waar de aantallen nu al relatief hoog zijn.
En, elk ingrijpen in de natuur heeft ecologische gevolgen. Het is goed voor het ene (energie), maar heeft ook invloed op het andere (vogels, zeedieren...)
Voor de ene persoon is vijftigduizend aanvaardbaar, terwijl een ander mens het een afschuwelijk hoog aantal vindt.
https://frieschdagblad.nl/2019/7/2/hoe-windmolens-en-zonnepanelen-de-nekslag-kunnen-worden-voor-weidevogels
Toegevoegd op 17 augustus 2019 16:12: tekst