Warmt de aarde echt op? En is de mens hiervoor verantwoordelijk?

Toegevoegd na 2 minuten:
De een zegt dat de aarde opwarmt en weer anderen
zeggen dat de aarde niet opwarmt. Wie heeft er nou gelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
1K

Het beste antwoord

Dat de aarde opwarmt lijkt intussen wel vast te staan, de signalen hiervoor zijn alom aanwezig, of de mens hier werkelijk verantwoordelijk voor is, is een punt waar de geleerden het niet echt over eens kunnen worden.
Ik zelf denk dat deze klimaatschommelingen van alle tijden zijn en dat de mens hier weinig tot geen invloed op uit kan oefenen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ha, die 764656;

Gezien de relatief kleine hoeveelheid echt betrouwbare klimaatcijfers waarover de wetenschap beschikt valt hooguit vast te stellen dat we in een periode van opwarming van het klimaat zitten. Maar omdat er veel vaker en hevigere van dat soort periodes zijn geweest in tijden dat de invloed van de mens nog niet of nauwelijks aanwezig was is niet aannemelijk dat de mens hier de veroorzaker van is. En sluitend wetenschappelijk bewijs blijkt al helemaal niet te leveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de aarde wordt steeds warmer, dat is een feit.
de reden daarvan? volgens veel geleerden zou er nu (volgens de algemene trends in klimaatvorming) juist nu een afkoeling moeten inzetten. er is dus een andere reden voor de opwarming.
de invloed van de mens is een goede kandidaat. ik geloof daar in. iedereen die zegt dat het niet kan, sluit volgens mij de ogen voor het onvermijdelijke: we zullen op een gegeven moment wel een stap terug moeten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aarde wordt warmer, dit is vaker in de geschiedenis gebeurt. Dat had waarschijnlijk in het verleden te maken met stijging van CO2 net als nu. Alleen nu wordt de verhoging door de mens veroorzaakt en vroeger door de natuur, bv. vulkaan o.i.d.

Dus een toename van CO2 zorgt voor temperatuurs stijging, er zijn echter ook andere factoren die een rol spelen. Het kan toeval zijn, maar het lijkt toch echter wel zeer aannemelijk dat de mens er deze keer een rol in speelt. Alleen keihard bewijzen is moelijk. Maar ik gelooof het wel het is toch logisch zoveel gassen uitstoten kan toch nooit goed zijn.... niet dan????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aarde warmt daadwerkelijk op. Dat gebeurde vroeger ook wel, maar niet in zo'n tempo. Een mens alleen draagt daar niet veel bij. Ik vergelijk de mens graag met termieten; eentje zal je huis niet opeten, maar een paar miljard richten snel veel schade aan.