Hoe wordt de hoeveelheid zuurstof op aarde geregeld?

1000 jaar geleden waren er geen verbrandingsmotoren en waren er veel minder mensen en meer bossen.?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Milieu
2.1K
LeonardN
4 jaar geleden
Dat wordt niet "geregeld" er komt minder bij dan er verbruikt wordt.
https://phys.org/news/2018-01-broadest-view-world-oxygen-scientists.html
ronron1212
4 jaar geleden
Hoe wil je dat regelen planten en bomen verzorgen dat maar die worden steeds meer gekapt.

Antwoorden (2)

Die wordt niet geregeld. Op het ogenblik is die 21%.
In de afgelopen 560 miljoen jaar varieerde die van 12% tot 31%.
Zie ook:
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/gigantisme-bij-insecten-door-hoog-zuurstofgehalte-van-atmosfeer/
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/jojo-effect-zuurstofconcentratie-op-vroege-aarde/
4 jaar geleden
Die hoeveelheid wordt niet geregeld, maar verbrandingsmotoren, bossen en mensen hebben daar niet zoveel invloed op. De hoeveelheid CO2 wordt vooral bepaald door algen in zee (er is nu eenmaal meer zee dan land).
Ter vergelijking, we maken ons zorgen om een CO2-stijging van 280 ppm naar 410 ppm (0.041%). dat zou dus ook een daling van zuurstof met 130 ppm impliceren (0.013%, nu rond 21%).
4 jaar geleden
eshynl
4 jaar geleden
Zo werkt de concentratie ppm niet natuurlijk. De CO2 kun je niet 1 op 1 gaan ‘vervangen’ door O2. Daarbij is een stijging van 280 ppm naar 410 ppm een stijging van bijna 50%. Dit staat zelfs bijna letterlijk zo in je bron: 'nearly 45%'
tinus1969
4 jaar geleden
@eshynl;
C + O2 -> CO2. Kortom, 1 mol O2 wordt 1 mol CO2, dus je kunt die vervanging wel zo doen. Het punt is, dat de grote toename van CO2 samenhangt met ene relatief verwaarloosbare afname van O2.