Hoe kom ik van een plaag zweefvliegen af?

Hallo,
Ik heb last van een plaag zweefvliegen, hoe kom ik hier vanaf? Ik heb op internet gezocht naar antwoorden maar helaas geen advies gevonden. Ik herken de zweefvliegen aan hun 2 vleugels en ze "zweven" op hun plek. Ook lijken ze op wespen maar dit zijn ze niet.

Gr

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Milieu
6.6K

Antwoorden (1)

Zweefvliegen veroorzaken weinig overlast voor de mens. Zij worden voornamelijk aangetrokken door bloemen, want ze leven van nectar. Ze hebben geen angel en kunnen dus niet steken. Ook verspreiden ze geen ziektes.

Er zijn geen plaatsen waar geen zweefvliegen voorkomen. Ze houden wel van zon, maar het mag ook niet te warm zijn. Bij kouder en bewolkt weer houden ze zich meestal schuil.

Wil je geen zweefvliegen in de buurt van jouw zwembad, dan moet je dat ver uit de buurt van bloemen plaatsen en in de felle zon. Ook zou je hun natuurlijke vijanden kunnen inzetten (waarbij het de vraag is welke insecten jij liever om je heen hebt....): roofvliegen, horzels, graafwespen, libellen en spinnen.
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Thanks voor je reactie! Ik vind zweefvliegen geen probleem als het er maar een paar zijn, alleen zijn het er veel meer dan een paar..
Ik heb dit probleem nog nooit eerder gehad, dus mijn kennis over de zweefvlieg zijn matig.
Het zwembad verplaatsen zit er niet in, zijn het alleen bloemen waar ze op af komen of ook kleuren?
Mvg
Amadea
3 jaar geleden
Volgens de informatie in https://www.bestuivers.nl/Portals/5/Publicaties/zweefvliegen_hoofdstukken/Zweefvliegen_h03.pdf zijn het echt de bloemen en worden ze niet door bepaalde kleuren aangetrokken.