Hoe werkt warmte en/of koude opslag in de grond?

Bij mijn bedrijf doen ze dit, in zowel een koude als een warme bron.
Hoe wordt die warmte / koude opgeslagen en hoe komt het dat het niet weglekt? En wat is het nadeel voor het milieu?

Toegevoegd na 26 seconden:
mijn bedrijf = bedrijf waar ik werk

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Waterhoudende lagen in de bodem laten zich uitstekend gebruiken om warmte en koude in op te slaan. In de zomer gebruikt men het koele grondwater om gebouwen te koelen, het opgewarmde water slaat men op in de bodem totdat het in de winter wordt gebruikt om gebouwen te verwarmen. In de praktijk zijn besparingen van 40 tot 80% bereikt.

De energiebesparing die met ondergrondse energieopslag kan worden behaald hangt sterk af van de geologie van het gebied. Bepalend zijn de dikte van watervoerende pakketten en de doorlatendheid van de bodem. In sommige gebieden, bijvoorbeeld grondwaterbeschermingsgebieden, is de toepassing van ondergrondse energieopslag verboden..

Lees verder!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

2e vraag: Wel of niet weglekken.

Dit hangt af van de isolatie waarde van de grond.
Daar war grondwaterstroming is zal er veel warmte weglekken. Als er echter een waterblokkerende grondsoort is zal de lekkage relatief weinig zijn.
Uiteraard kun je ook zwaar geisoleerde warmte putten bouwen een soort van grote thermoskan dus.

Toegevoegd na 50 seconden:
Een ander deel was al netjes beantwoord door de eerste reageerder.