Wat is KWW en hoe werkt het eigenlijk? (warmtekrachtkoppeling)?

Hallo, het laatst hoorde ik ergens dat een warmtekrachtkoppeling een derde manier is voor duurzame energie, maar wat is warmtekrachtkoppeling nou eigenlijk en wat doet het precies? Heel fijn als iemand mij het zou kunnen uitleggen, ben heel noeuwschierig hoe het werkt!
Mvg

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Milieu
2K

Antwoorden (1)

In een WarmteKrachtKoppeling (dus een WKK) wordt een brandstof verbrand in een verbrandingsmotor. Dat kan een fossiele brandstof (stookolie of aardgas) of hernieuwbare brandstof zijn (biogas of biomassa). Door deze verbranding ontstaat er tegelijkertijd beweging en warmte. Deze beweging wordt omgezet in elektriciteit middels een dynamo. De warmte gaat niet verloren maar wordt op een nuttige plaats hergebruikt. Dit kan in een warmte vragende industrie zijn of in bijvoorbeeld bij stads verwarming.
Eigenlijk is de motor in je auto ook een soort WKK, door de verbranding in de motor rijd de auto. daarnaast ontstaat er warmte, een deel van deze warmte gaat niet verloren maar wordt gebruikt om er zelf lekker warmpjes bij te zitten.