Wat is milieuvriendelijker: twee pakken melk van 1 liter of 1 plastic fles van 2 liter?

Twee pakken melk van 1 liter zijn duurder dan 1 plastic fles van 2 liter maar ik wil eigenlijk dat wat het beste is voor het milieu. De plastic fles verzamelen we bij het plastic en ik heb net opgezocht dat het pak ook bij het plastic moet. Je hebt meer verpakking van 2x1 liter dan van 1x2 liter dus wat is nu het beste?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Milieu
11.7K

Antwoorden (3)

Plastic is beter omdat het een enkelvoudig materiaal is. Een pak bestaat uit 2 lagen wat later uit elkaar getrokken moet worden in de fabriek voor recycling.
Als ze alles als biomassa verbranden en daar warmte of elektra mee opwekken maakt het niet zoveel meer uit.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deze vraag is moeilijk te beantwoorden. Het hangt voor een groot deel af, van wat er met de lege verpakking wordt gedaan. De plastic flessen kunnen heel goed gerecycled worden. Als ze gescheiden worden van de rest van het afval, en op de juiste manier als plasticafval worden aangeleverd, is de belasting voor het milieu een stuk kleiner, dan wanneer ze bij het restafval komen, of (nog erger) bij het zwerfafval. Voor de kartonnen verpakkingen van vloeistoffen, zoals melk, geldt dat de verpakking niet alleen uit karton bestaat. Het is een samenstelling van karton, plastic en aluminium. Ook deze verpakkingen zijn goed te recyclen. Bij het recyclen worden de drie bestanddelen van elkaar gescheiden en verder afzonderlijk hergebruikt. Maar om dit mogelijk te maken, moeten deze pakken gescheiden worden van het restafval, maar ook van het papierenafval. Ze moeten op de juiste manier aangeleverd worden voor recycling. In sommige gemeentes zijn speciale bakken voor deze pakken. Maar vaak zijn het bakken waarin meerdere soorten te recyclen afval wordt verzameld. Vaak betreft het een bak voor papieren verpakkingen, blikjes en regelmatig ook het plasticafval. En houd hierbij ook rekening met het feit, dat karton en papier gerecycled kunnen worden, maar dat gerecycled papier meestal voor een deel uit nieuw papier moet bestaan. En voor dat nieuwe papier is hout nodig, dus bossen.
En dan is ook de vraag hoeveel melk je drinkt. Als je genoeg melk drinkt, om de 2 liter op te drinken voordat deze is bedorven, is een 2 literverpakking een optie. Maar als je de 2 liter niet opdrinkt en een deel weg moet gooien, omdat deze zuur is geworden, kan je beter twee keer een pak van 1 liter kopen.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Beetje jammer want ik gaf aan hoe ik de twee soorten verpakkingen in mijn gemeente moet scheiden: allebei bij het plastic afval. Ik weet niet wat ze er verder mee doen maar bij het zwerfafval komt het in ieder geval niet. In gaan op het feit of ik de twee literpakken wel leeg krijg voor het bedorven is, is ook niet van belang. Ik wil dus echt een antwoord wat ingaat op de twee verpakkingssoorten en het feit dat je meer verpakking nodig hebt voor twee keer 1 liter dan voor één keer 2 liter. Dat de vraag moeilijk te beantwoorden is, wist ik zelf al, anders had ik de vraag hier niet gesteld.
Eigenlijk gaat het over pet-flessen en drankpakken.
Je kunt het beste melk in plastic flessen kopen, omdat dit zeer makkelijk te recyclen is.
Drankpakken worden ook gerecycled, maar dit proces is iets moeilijker en niet alle lagen worden hergebruikt.
Kijk even bij het artikel naar pet-flessen en drankpakken.
https://www.volkskrant.nl/economie/wat-gebeurt-er-met-al-dat-afval-dat-wij-zo-ijverig-aan-het-scheiden-zijn-~b1a94624/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je weet zeker dat zo'n twee liter melkfles gelijk staat aan een PETfles van bijv frisdrank?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
als je inderdaad zo'n zachtere melkfles hebt.
Je moet denken dat dit proces heel makkelijk is, terwijl je met drinkkarton meerdere lagen hebt.
Desnoods stel je (als je het prettig vindt) per mail de vraag aan de desbetreffende fabriek. De plaatsen waar het afval naartoe gaat, staat in de link vermeld. Je zult echt niet de enige zijn met deze vraag. Dan heb je altijd 100% zekerheid.