Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Stel je hebt een grote oliebron gevonden, wat zijn de stappen die je moet doen om ervan te profiteren?

en mag je het als je eigendom zien?

ps. ik weet niet of het in de juiste categorie zit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
5.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je grond wordt onteigend , mogelijk een kleine vergoeding , een oprot premie . Kijk wat de boeren rond de nl aardgas bel hebben gekregen . Bijna helemaal niks

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ligt aan de wetten van het land, alle gas/olie onder de grond in Nederland is van de staat, vandaar dat we geen rijke gasboeren hebben hier, kijk je naar het Midden-oosten dan zie je weer een ander verhaal. Als het daar in jouw stukje land zit dan kan je je stuk land duur verkopen of je kan zelf gaan proberen om de olie eruit te krijgen als je al wat geld had, dan zal je meer winst kunnen halen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij bent me duidelijk voor .

Andere antwoorden (3)

Het is in nl niet je eigen dom . Je kunt wel de concessie (het recht van zoeken en gebruiken , onder heel ingewikkelde voorwaarden ) huren of kopen om die olie te mogen exploiteren . Maar weinig kans vr de kleintjes , of particulieren . Ook al is de grond je eigen dom , nee wat in de bodem zit is Vd staat . Dus niet zo als in Texas er zit olie onder mijn land/ grond !!ik ben rijk .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gaat naar politieke partijen en probeert ze uit te leggen dat ze het voordeel van de bodemschatten aan de grondeigenaren moeten gunnen.

Het is overigens wel grappig om op te merken dat bij windparken, waar de energie uit de lucht gegrepen wordt, de opbrengst wel toekomst aan de grond eigenaar. Voor bodemschatten is de staat eigenaar, zoals uit de andere antwoorden blijkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou daar heb je hier in Nederland weinig aan.
Alle grond boven de 100 meter diepte is van de eigenaar.
Wat onder die 100 meter zit is van de Staat en valt onder de mijnbouwwet.
Echter u krijgt wel een royale vergoeding als ze gebruik maken van uw grond(overgang).
Ook bij seismografische boringen op uw land zijn leuke vergoedingen heb ik ondervonden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding