klopt het dat de fazant oorspronkelijk niet in Nederland voorkwam maar deze door uitzetten in het land is gekomen?

met andere woorden is de fazant een exoot?

Toegevoegd na 47 minuten:
zijn er nog meer van die dieren? en waarom worden ze hier uitgezet?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Milieu
2K

Het beste antwoord

Ja, dat klopt.
De fazant is hier waarschijnlijk ingevoerd door de Romeinen. Vanaf de koloniale tijd zijn andere soorten fazanten aangevoerd die zich met de bestaande populatie hebben gekruist. De fazant wordt daarom ook wel beschouwd als exoot.

Toegevoegd na 5 uur:
Ook konijnen zijn exoten. Heel lang geleden leefden ze hier, maar tijdens de laatste ijstijd zijn ze uitgestorven. Alleen in het zuiden van Spanje bleven ze in leven, omdat het daar iets minder koud was. In de Middeleeuwen zijn ze door mensen naar Nederland gehaald.
Vanaf 1500 neemt het aantal exoten flink toe. Zeelieden reizen de wereld over en nemen dieren meer naar huis. Veel dieren gaan ook ongemerkt mee in het ruim van een schip. Zoals kakkerlakken, deze taaie insecten kunnen bijna alles overleven. Zij komen nu overal op de wereld voor.
Niet ieder dier dat een verre reis overleeft, wordt een exoot. Maar als ze met grote hoeveelheden tegelijk binnen komen, is de kans groter. Schepen pompen uit zee of rivieren ballastwater waarin diertjes leven. Als het water er in Nederland weer wordt uitgepompt, heb je kans dat ze hier overleven. Een voorbeeld daarvan is de Aziatische korfmossel. Eerst vestigden ze zich in de havens en via de rivieren verspreidden ze zich stroomopwaarts.
Sommige dieren werden hier naar toe gehaald omdat ze nuttig waren. Lieveheersbeestjes eten de schadelijke bladluizen. Als je veel lieveheersbeestjes loslaat in een boomgaard of kas, eten die bijna alle luizen op.
Veel soorten vissen zijn uitgezet om ons voedsel te leveren. De snoekbaars, bijvoorbeeld, kwam oorspronkelijk in de Zwarte Zee voor. Ruim 100 jaar geleden werd hij hier uitgezet en nu verdienen vissers er veel geld mee.
Zie 'Reacties' voor meer exoten.
SimonV
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
+Nooit geweten.
tinus1969
6 jaar geleden
Een korte zoekactie leverde op, dat ook konijnen waarschijnlijk exoten zijn. Verwilderde katten zijn ook exoten. Verder; paarden, geiten en schapen zijn (niet verwilderde) exoten, terwijl varkens en koeien weliswaar inheems waren, maar de gedomesticeerde varianten komen (waarschijnlijk) uit het Midden-Oosten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In de vogelwereld zijn er volop exoten, bijvoorbeeld ook de Nijlgans, Canadese gans en Indische gans, Halsbandparkiet,,Rosse stekelstaart, Mandarijneend, Casarca, Zwarte zwaan
http://invasieve-exoten.nl/index.php/vogels/