Waarom worden gloeilampen verboden? Is het niet zo dat gloeilampen in de winter je huis verwarmen (zomer=langer licht) dus niet slecht voor milieu?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je vraag is een drochredenering: Spaarlampen geven een zelfde aantal licht op een lager verbruik. Men kan als tegenargument zeggen: Dit lager verbruik komt van het feit dat er geen warmte ontwikkeld wordt, dus (bijna) geen energie verloren gaat aan warmte-productie; maar deze warmte productie is toch handig in de winter?! Tegen die mensen zou ik zeggen: Warmte opwekken met elektriciteit is een inefficiënt product: Steenkool of gas verbranden in centrales, om de elektriciteit om te zetten in je lamp naar warmte, elk kind kan begrijpen dat dit gepaard gaat met een hoop energieverlies en dat de gas in je eigen huis verbranden veel efficiënter is. - Als we dit alles samengieten: De warmteproductie van de gloeilamp is inefficiënt en de productie van licht in die gloeilamp is inefficiënt (door de warmteproductie). Anders gezegd: zodra je de efficiëntie van de warmteproductie in jouw bovenstaande formule meerekent, dan krijg je plots een heel andere uitkomst. Zowel een efficiënt product voor licht als een efficiënt product voor warmte, betekent wel degelijk een verschil op mondiaal vlak. - Al was het maar dat deze verandering mensen zoals jij doet nadenken over milieu, is volgens mij al reden genoeg om deze verandering door te voeren... 'voordelen' zijn niet altijd van materialistische aard.

Klopt helemaal... Ik snap dat ook niet...

Kunnen ze beter de verwarming verbieden! Doe gewoon een extra gloeilampje aan.

Warmte is een bijprodukt van de gloeilamp. In de zomer en in de winter. In de winter is die warmte weliswaar welkom, maar elektrisch verwarmen is een dure grap. Overigens ben ik tegen het uit de handel halen van de gloeilampen.

Om Zo duidelijk te maken dat het kabinet wat wil doen voor het milieu. Dat spaarlampen helemaal niet zo milieuvriendelijker zijn, wordt hier buiten beschouwing gelaten

Juist het feit dat gloeilampen meer warmte produceren dan licht verspreiden is een van de redenen dat ze op termijn verboden gaan worden! Voor verwarming zijn andere apparaten onwikkeld,die doeltreffender zijn!

Toevallig afgelopen week mijzelf dezelfde vraag gesteld en kreeg het antwoord van mij zoon wat hij pas in een les op school had geleerd: Van een gloeilamp wordt slechts 5% van de totale energie in licht omgezet en 95% in warmte. Bij een spaarlamp is dit juist andersom, en daarom verbruiken spaarlampen ook minder energie. De warmte die een gloeilamp afgeeft is echter zo nihiel zodra het de lamp heeft 'verlaten'en koelt zo snel af dat een gloeilamp niet echt een ruimte zou kunnen verwarmen. Dus vandaar verspilde energie.

Je koopt een lamp niet om je huis te verwarmen, je koopt het om te verlichten. Er zijn veel plaatsen waar je wel licht nodig hebt, maar geen warmte. Ook zijn er veel momenten dat je geen warmte nodig hebt. Het gaat dus om de tijd en de plaats en de bedoeling. En dan is het inderdaad fout om een gloeilamp te gebruiken die 95% warmte uitstraalt en 5% licht, terwijl je 100% licht nodig hebt en 0% warmte.

Dan is het nog minimaal half slecht voor het milieu, omdat we maximaal zes maanden per jaar onze huizen verwarmen. Daarnaast is elektrische verwarming niet erg efficiënt. Wat ik wel met je eens ben, is dat dit effect meengemonen moet worden als je het over de energiebesparing van lampen hebt. De verwarming lager zetten en een trui aandoen levert veel meer op, net als de auto meer laten staan en een verbod op terrasverwarmers. Het is wel zo dat dit verbod op gloeilampen een duidelijk signaal aan mensen is dat zij hun levensstijl moeten wijzigen en energie moeten besparen. In die zin zou het verbod wel veel kunnen opleveren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100