Wat voor soort kunstof krijg je van al het gerecyclede plastic? Wat kun je daar van maken?

Wordt het ingezamelde plastic nogmaals gesorteerd op soort en eigenschappen?
Of word het bij elkaar gegooid en omgesmolten tot een "nieuw" soort plastic?

Glas word door onszelf gesorteerd ingezameld.
Op kleur in de glasbak, of statiegeldflessen.

Mensen gooien allerlei plastic wasmiddelflessen, kapotte tuinstoelen, vleeswaren verpakkingen, doppen en deksels, broodzakken, afwasborstels, WC-bril, plastic drinkflesjes en kapot speelgoed weg.

Het zijn allemaal verschillende soorten plastic.

Of word het gewoon gestort en niet gerecycled?
Niet alles word of kan gerecycled worden,
komt dat doordat mensen te laks zijn en ál hun plastic afval er maar bijdoen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu
1.7K

Antwoorden (2)

Nadat de plastic verpakkingen zijn ingezameld worden ze naar een sorteerinstallatie gebracht. Daar wordt het gesorteerd op type plastic. Daarna wordt het plastic in balen naar verwerkingsbedrijven gebracht. Meestal worden hiervan korrels (granulaat) gemaakt die op hun beurt weer kunnen worden ingezet als grondstof voor nieuwe producten.

Er worden jerrycans, opbergbakken, buizen, pallets,verkeerspaaltjes, vuilniszakken, kleding, etc van gemaakt.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Word dat met de hand gesorteerd? In Dirty Jobs met Mike Rowe op Discovery Channel
zag ik een aflevering dan bij een bedrijf waar gerecycled werd er mensen aan een lopende band stonden om alle "foute" afval er tussen uit te pakken.
Maar dat was in een ander land, en ik weet ook niet meer wat er gesorteerd/gescheiden werd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat er producten van gemaakt worden die jij omschrijft lijkt me onwaarschijnlijk. Waarom, omdat de fysische eigenschappen van de onderlinge (product) materiaalsoorten zeer verschillend zijn. Bestand tegen weersinvloeden, vocht en zuren. Elasticiteit en buigzaamheid. Dan moet het afval echt nauwkeurig gesorteerd worden.
bamibal
11 jaar geleden
Ik verzin het niet zelf, lees de links maar eens door.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt wel wat jij als antwoord geeft,bamibal!Ook wordt kleding hiervan gemaakt,want ik heb dit zelf gezien in het textielmuseum.(in Tilburg)Fleecestof is gemaakt van gericyceld plastic,o.a.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor, en of dat gebeurt. Wij hadden gevelbekleding van gerecycled kunststof. Keralit.
Het soort kunststof is afhankelijk van hoe het gescheiden wordt. Voor elk product zal de verhouding van de diverse kunststoffen anders zijn. Ikzelf gebruik gerecyclede kunststof balken, planken en palen hierin zit een bepaalde verhouding HDPE en PP en ook een beetje PVC. PE is relatief zacht en PP en PVC zijn harder door de juiste verhouding te mengen blijft de paal of plank "flexibel" je wint niet dan hij breekt als hj op de grond valt. Door de juiste verhouding is hij goed te verwerken en de betere producenten kunnen heel mooie strakke planken en balken produceren.