Smelten de poolkappen ook door zeezout?

de poolkappen smelten onder andere nu door het toenemen van CO2 en het broeikaseffect. zou het ijs niet ook smelten door het zout dat in zeewater zit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Milieu
1.8K
Reddie
6 jaar geleden
Er is niet "toenemen van CO2 En het broeikaseffect.".
Het is één effekt.

Antwoorden (3)

Nee, ijs smelt niet door zout water. Alleen door (zo goed als) puur zout.
6 jaar geleden
nee het werkt eigenlijk andersom .. water stroomt richting de poolkappen en door de kou veranderd het in ijs .... het water word daar zouter door en zwaarder... het zware water zakt dan naar beneden en creëert een soort ondergrondse stroming naar beneden.die stroomt dan als een cirkel weer terug naar de evenaar. dat heet thermohaliene circulatie.

die stroom zorgt er voor dat gezond water terug naar beneden gaat dat is goed voor de planten en dieren.
nog belangrijker is ... het zorgt ervoor dat warm water altijd het ijs in bedwang houden van onder af.

als teveel ijs gaat smelten of de poolkappen uit balans raken ...is broeikas niet ons belangrijkste probleem maar een nieuwe ijstijd.
zonder die warm water stroom kunnen de poolkappen in ( ze denken wel zosnel als 150 jaar) terug groeien tot Europa aan toe
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zout verlaagd het vriespunt. Dat is de reden dat zeewater later dan zoetwater. De zoutgraad verandert dus het deel van van de kap dat alleen in de winter dichtvriest wordt kleiner naarmate de temperatuur stijgt. Het poolijs zelf is grotendeels zoet water en niet afhankelijk van het zeewater. Dan is er nog het verschil tussen de zuid en noordpool. De zuidelijke pool ligt land de noordelijke niet. Dus het ijs op de Zuidpool dat op het continent ligt komt niet in aanraking met zeewater. In tegenstelling tot de Noorpool die de noordelijke IJszee drijft.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Haha. Ik doe het op mijn telefoon en swype. Sorry voor de ontbrekende woordjes. Idd "bevriest" moest er staan. Een ja. Je kan water kouder dan 0 graden krijgen door er zout aan toe te voegen. En dat dát deel van de pool dat uit dichtgevroren zee bestaat in de winter, zal biij 0 graden al ontdooien. Terwijl zoet water bij 0 graden water blijft en ijs ijs. Zoetwater bevriest namelijk niet bij 0 graden zoals veel mensen denken, maar ónder de 0 graden. Vandaar dat je drankje met ijs langer koud blijft dan alleen een koel drankje. Zolang het ijs bevroren is blijft het drankje 0 graden. Een gekoeld drankje wordt warmer zodra het in aanraking komt met een hogere omgevingstemperatuur.