Waarom vervoeren we nog olie over zee en bouwen we boorplatforms?

Olierampen op zee gebeuren keer op keer. Afschuwelijk. Moeten we hier nog wel mee doorgaan? Ik begrijp heel goed dat we olie nodig hebben, maar vlgs mij kunnen we allemaal binnen 10 jaar een electrische auto besturen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Op dit moment is er nog geen alternatief. We zijn verslaafd aan olie. Het zit overal in. We rijden erop, drijven er fabrieken mee aan, maken er plastic van, eten het.
Dat verandert niet als we elektrische auto's gaan rijden. Sterker, met de huidige stand van de techniek komen er dan nog problemen bij. Het electriciteitsnet is niet berekend op veel mensen die tegelijkertijd hun auto op willen laden, de schattingen lopen uiteen, maar er zit waarschijnlijk te weinig lithium in de grond om voor alle auto's accu's te fabriceren, en om de electrische auto's op te laden is ook weer olie nodig. - het is een vicieuze cirkel.

Maar, om je vraag kort te beantwoorden; meestal gaat het goed, en er wordt ontzettend veel geld verdiend aan olie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ruwe olie is een grondstof die naast brandstof gebruikt wordt om veel producten te produceren. Ook een elektrische auto bestaat uit veel onderdelen die mede van olie geproduceerd worden.
Olie moet dus van de bron naar de fabriek. Het veiligste transportmiddel is wellicht de olie leiding die onlangs is lek gegaan.

Om geen olie meer te hoeven te transporteren zou je de autoonderdelenfabriek bovenop de oliebron moeten bouwen?!