Ja dat klopt. Een geluid heeft een bepaalde trilling, en het ligt aan wat voor soort geluid het is welke sterkte de trilling heeft. De bomenrij langs de snelweg houden de trillingen(het geluid) tegen van wat er allemaal op de snelweg langskomt :) je kan het zien als één grote muur ( maar zelf vind ik het leuker om naar bomen te kijken ;) )
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Maar de bladeren zijn niet aaneengesloten dus het geluid kan er dan toch gewoon door?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee maar de bladeren zitten wel dicht bij elkaar, de bomen houden natuurlijk ook niet ál het geluid tegen, maar het meeste geluid wel. Soms staat er een bomenrij, maar soms staat er ook een heel bos naast de snelweg met aan de ene kant van het bos dus de snelweg en aan de andere kant woningen. Doordat dat bos veel bomen heeft met takken en bladeren die voor naast en achter elkaar staan, houdt het veel geluid tegen. Niet alle bomen langs een snelweg dienen als een geluidsmuur(bv bomen die heel ver uit elkaar staan) maar de meeste wel.
Poet
10 jaar geleden
Ik heb van een geluidsexpert inmiddels gehoord dat veel van het effect spiegologies is: ziet men de auto's niet dan hoort men ze ook minder. Ten tweede: het geritsel van de bladeren maakt dat het auto-geluid minder opvalt. Op zich is het dempoende effect erg klein overigens

Andere antwoorden (1)

Yep, de bladeren dempen het geluid inderdaad.
Nu is het wel zo dat vooral de hogere tonen gedempt worden en de lage er vrij makkelijk tussendoor gaan dus daarvoor werkt het wat minder. Dat is de reden dat je vaak éérst een geluidswal hebt en daarna bomen.
Maar daarnaast is het ook voor het fijnstof bedoeld. Die bladeren hebben een heel groot oppervlak en het fijnstof en dergelijke slaat daar op neer en bereikt de huizen achter die rij niet. Als het dan weer eens gaat regenen spoelt het gewoon weer weg.