Hoe is het eigenlijk mogelijk dat de ijskappen smelten in een gebied waar het altijd onder het vriespunt is?

Het lijkt mij dat het op de noord en zuidpool altijd extreem koud is, in ieder geval onder nul. Dan zouden ze toch helemaal niet kunnen smelten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
1.2K

Het beste antwoord

De ijskappen op de polen hebben een rand. Aan die rand was het vroeger (even een simpel voorbeeld) bijvoorbeeld  --0,5 °C. Als de temperatuur dan met 1 °C stijgt, dooit het aan de rand van de ijskappen. De ijskappen zullen daar dus smelten.

Het midden van de ijskappen zal niet smelten: daar zal de temperatuur stijgen van (weer even een simpel voorbeeld, geen idee of mijn getallen enigzins juist zijn, maar daar gaat het niet om)  --30 °C naar  --29 °C. Op die plek heb je dus gelijk, daar zal niets smelten.

Omdat de rand van de poolkappen erg groot is, gaat het om erg veel smeltend ijs.

Toegevoegd na 1 minuut:

Overigens zal het noordpoolijs, dat op het zoute zeewater drijft, al bij een lagere temperatuur smelten. Dat komt door het zout. De precieze temperatuur weet ik niet uit mijn hoofd, maar zal zo rond de  --4 °C liggen. Het ijs smelt dus al terwijl het nog vriest.

Hetzelfde geldt voor het drijvende ijs rond de zuidpool.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Aanvulling, het witte ijs op de poolkappen weerkaatsen het zonlicht, dus warmte, dus hoe kleiner het oppervlak, hoe minder warmte er teruggekaatst wordt, hoe hoger te temperatuur zal stijgen,hierdoor ontstaat alsmaar een nieuwe smeltende poolijsrand, die dan weer bij min 4 graden, verder zal gaan smelten, zo versterkt het proces zich zelf.

Andere antwoorden (3)

In de zomer kan de temperatuur op de Noordpool soms wel oplopen tot 25 à 30 graden.

In de link staat een stukje over het weer op de Noordpool.

Toegevoegd na 6 minuten:
Op de Zuidpool wordt het niet warmer dan -10.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als toevoeging op de reeds gegeven antwoorden, moet er ook even bij vermeld worden dat het proces van smelten van ijskappen ook nog een zelfversterkend proces is.

Doordat er minder ijs ligt als de randen van de ijskappen afsmelten, wordt er minder zonlicht weerkaatst, en zal het gebied iets meer opwarmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze meten de temperatuur op landniveau maar dat is niet de temperatuur van het water dat aan de rand van de poolkap zit. Als die temperatuur hoger is dan vroeger, gaat het smelten (dat elk jaar in de zomer gebeurt) sneller.