De Filipijnen boeken in vergelijking met de andere landen in hun regio de meeste vooruitgang op het gebied van duurzaamheid. Men doet in grote mate aan bebossing en de toename van de bosoppervlakte is grotendeels te danken aan sociale bosbouwprogramma’s, programma’s waar de bevolking bij betrokken wordt. Daarnaast bedraagt de luchtvervuiling op de Filipijnen slechts 48 procent van het regionale gemiddelde.

Inheemse volkeren op de Filipijnen vechten tegen de kap van de laatste regenwouden en de activiteiten van mijnbouwondernemingen. In de hoofdstad Manilla geldt sinds 2013 een uitgebreid verbod op plastic verpakkingen. In San Pablo staat de eerste school in Azië die gebouwd is van met bouwmateriaal gevulde anderhalve en twee liter plastic flessen. Als bouwmateriaal is dat goedkoper dan beton en driemaal zo sterk als cement.

Biologische landbouw wint er steeds meer terrein, wat goed is voor het inkomen van de boeren en tevens voor de gezondheid van het land omdat dit niet meer volgestopt wordt met chemicaliën. De Filipijnen hebben een groot aandeel in de handel in biologische producten door bananen, mango's, muscovadosuiker, papaja's, pinda's, sojamelk, maïs, rijst, kip en rundvlees te exporteren.
Amadea