Kan men paarden, net zoalsbij honden, leren hun behoefte op een bepalde plaats te doen?

Je wordt geacht de hondenpoep op te ruimen, en dit hoor je ook te doen met paardendrollen.

11 jaar geleden
in: Milieu
1.1K

Het beste antwoord

De Oostenrijker Alexander Kronsteiner zegt de oplossing te hebben gevonden voor vieze stallen. Hij ontwierp een systeem waarbij paarden een voedselbeloning krijgen wanneer ze op een vaste plaats in de stal urineren of mesten.

Samen met Hermann Sonnleitner ontwikkelde Kronsteiner twee verschillende systemen. Bij het eerste systeem wordt een camera aan het plafond gehangen die op een specifieke plaats in de stal is gericht. Op het moment dat het paard op de gewenste plaats urineert of mest, wordt een automatisch voersysteem geactiveerd. Bij het tweede systeem wordt een opvangbak met rooster geïntegreerd in de stalbodem. Deze opvangbak is voorzien van een sensor die bij het registreren van mest of urine het voersysteem aanstuurt. Kronsteiner is positief over de resultaten bij de eerste (kleine) testgroep van vijf paarden. Zij leerden uiteindelijk allemaal op de juiste plaats hun behoefte te doen. In sommige gevallen duurde het wel enkele maanden om het te leren.

De lange termijn effecten zijn volgens de uitvinders groot. De stalverzorging neemt minder tijd in beslag en de bodembedekking kan langer blijven liggen. Het voedsel mengt bovendien niet meer met mest en de paarden liggen in een schoon bed. Het systeem is geschikt voor het opvangen van de mest van hengsten, ruinen en merries en het opvangen van de urine van merries. Het systeem dient permanent in de stal te worden geplaatst omdat paarden het aangeleerde gedrag na enkele weken verleren.

In 2006 startte Kronsteiner met de ontwikkeling van de twee systeem en in augustus 2010 vroeg hij patent aan. Hij is nu op zoek naar een bedrijf dat het K-boxS-systeem wil produceren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
adriana
11 jaar geleden
Dank voor snelle beantwoording. Dit lezende , lijkt het me dat je dit dus nooit "onderweg"kunt toepassen.

Andere antwoorden (1)

In de stal dus blijkbaar wel (zie eerste antwoord) maar op straat niet. Een paard zal zijn staart omhoog doen zodra hij aandrang voelt. Hooguit kan de ruiter het heel even uitstellen door het paard extra aan te sporen, maar dat verschilt per paard.